Väldigt stressad
Hej! Jag är en tjej på 13 år och har precis börjat 7. Men jag är väldigt stressad av skolan känner mig nedstämd ofta och försöker alltid dra  mig undan. Jag är väldigt självkritisk och könnrt mig värdelös på exakt allting jag gör.Jag har även nu de senaste 2 veckorna börjat utveckla ett självskadebeteende genom att skära mig i armarna.
jag vet inte varför detta händer. Bör jag söka hjälp?
Linnea

BUP svarar:
Hej Linnea!
Du skriver om din stress, din överdrivna självkritik och att det ledde till att du valde ett helt fel sätt att hantera din ångest som uppstår till följd av allt detta det vill säga- du började skada dig själv. Men det är jättebra att du ställer den viktigaste frågan själv. Bör du söka hjälp?
Svaret är entydigt, ja, det ska du göra snarast, helst redan i morgon (det tar nämligen tid överallt att få komma till samtal). Både prestationsångest, överdriven självkritik och nedvärdering av sig själv förkommer tyvärr hos en del tonåringar, du är inte ensam om det. Att ungdomar tar till självskadebeteende är tyvärr inte heller så sällsynt och därför vet vi att de måste få stöd och hjälp med att hantera sina problem som leder till lösning. Självskadebeteende gör inte det.
Det bästa är om du kan tala med dina föräldrar och ni tillsammans söker hjälp till exempel på BUP eller på vårdcentralen som numera ofta har mottagning för psykiska problem. Eller kanske kan dina föräldrar visa sig vara tillräcklig hjälp för att mildra din ångest och hindra dig i att du fortsätter att skära dig.
Om du inte i första taget vill tala med dina föräldrar ska du gå till skolkuratorn eller skolsköterskan. Ungdomsmottagningen är också ett sådant ställe där du kan få god hjälp. På nätet finns det olika forum man kan hitta stöd och vägledning, som till exempel tjejzonen.se.
Du får lite mer tips om du läser de korta artiklar och tidigare frågor med svar som jag bifogar här nedan. Och än en gång, ja, sök hjälp innan du mår ännu sämre.