Vill inte såra min omgivning
Hej! Jag är en tjej på 12 år. Jag har snart skadat mig i 4 månader. Jag tycker jag är tjock så jag har börjat äta mindre jag tänker ofta på hur skönt det skulle va att bara "avsluta" livet. Men vill inte såra alla i min omgivning

BUP svarar:
Hej!
Du skriver ganska lite i ditt mejl fast det viktigaste kommer fram ändå. Det är att du som många ungdomar började bli missnöjd med din vikt och började strula med maten. Detta är ett första tecken på att vara på väg mot en ätstörning. Därtill kommer att du - återigen som många andra ungdomar - försöker lindra din ångest genom att skada dig själv. Det kommer att leda till - återigen som hos många andra ungdomar - ytterligare problem. Och eftersom allt detta är tyvärr ofta förekommande problem vet vi att ungdomar så som du själv behöver hjälp utifrån för att hitta andra och bättre sätt att hantera dina problem med självbilden och att kunna stoppa ditt självskadebeteende. Du är inte alls ensam om att behöva hjälp och det finns hjälp att få.
Du ska leva, självklart och inte nog med det, du ska få ett bra och roligt liv. När du skriver att du inte vill såra alla i din omgivning betyder det att du vet att du är viktig för många, i din familj, kanske även för kompisar. Att du är älskad och betydelsefull hur tjock eller smal du än är.
Du kan få stöd och hjälp på nätet om du går in till exempel på shedo.se eller tjejzonen.se. Men ännu bättre är om du skulle kunna tala med dina föräldrar (eller med någon av dem) och berätta hur du mår. I så fall kan ni tillsammans söka hjälp på den BUP-mottagning som du tillhör (adresser finns på vår hemsida). Eller ni kan ringa till vårdcentralen och fråga om de har mottagning för psykiska problem. Många vårdcentraler har en sådan mottagning.
Ytterligare möjlighet är att du går direkt till skolkuratorn eller skolsköterskan.  De är vana vid att möta ungdomar med sådana problem som du har.
Du behöver inte vara ensam med dina problem, det är bara naturligt att söka hjälp. Förläng inte ditt lidande, samla mod och gör så som jag råder dig. Det kommer att bli värt det.