Behöver medicin som hjälper i längden
Hej.
Jag har under hela mitt liv haft panikångest. Har blivit frågad av min psykolog och även sjuksköterska på skolan om jag skulle vilja prova Sertralin men jag har alltid sagt nej. Inte för att jag inte tror att det skulle hjälpa utan för att jag är rädd för att ta mediciner. Eller speciellt mediciner som gör att man blir illamående. Jag har verkligen en fobi för att må illa. Blir så himla rädd och får så otroligt mycket ångest. Och jag vet att den vanligaste biverkningen är just illamående. Känner personer som har ätit Sertralin och alla dom har sagt att man mår jättedåligt av dom från början. Jag äter atarax nu vid vissa tillfällen men jag tror egentligen att jag skulle behöva något som hjälper i längden och inte bara för tillfället men jag kan inte äta Sertralin eller något liknande för jag är så otroligt rädd och det känns som att ingen förstår varför jag är så rädd. Det känns som om ingen förstår mig alls.
Hjälp, vad ska jag göra?
A

BUP svarar:
Hej A och tack för brevet!
Det låter som om du behöver träffa en läkare och tillsammans i lugn och ro resonera igenom för- och nackdelar med medicin. Många mediciner har biverkningar av olika slag, men långtifrån alla drabbas av dem. Ibland kan man behöva prova flera olika läkemedel innan man hittar "rätt".
Be din psykolog att boka in en läkartid för dig nästa gång ni ses.
Skriv gärna upp frågor i förväg när du ska träffa doktorn, det kan vara bra att vara lite förberedd.
Lycka till