Rädslan för rädslan

Hej! Jag lider av ångest för mängder av saker, vilket påverkar mig mycket i vardagen. Mestadels handlar det om rädslan för att bli rädd av olika slag. Det kan handla om bla rädslan för att fastna i ångest vid olika tillfällen eller rädslan att ångesten ska synas utåt. Jag har pratat med en kurator som säger att jag en halvtimme om dagen ska möta rädslan, då detta kommer leda till att den på lång sikt försvinner. Under resten av dagen får jag fly från ångesten och tänka positivt osv. Problemet är att jag aldrig kan styra själv över ångesten. Jag förstår att uppgiften på sätt och vis går ut på att få kontroll över sin ångest, men det fungerar inte att göra uppgiften som jag ska. De dagar då jag tänker positivt och på så vis "flyr" från ångesten, känner jag heller inga jobbiga känslor under övningen. Oftast så är det som att jag har ett filter som gör så att ångesten inte blir så stark, genom att jag tänker "det kommer gå över om ett tag.." och "det löser sig..". Enstaka dagar kan ångesten skölja över en men då är det oftast inte vid jag själv valt. Innerst inne vet jag att tanken "det blir bättre" inte hjälper eftersom jag haft vissa av de här rädslorna till och från i 3 år. Men ändå så tror jag på något sätt på tanken, kanske är den som något skydd mot de jobbiga känslorna.

Min fråga är, hur kan jag göra för att kunna släppa fram och låta ångestkänslorna skölja över mig under min ångesttid? Hur kan jag bli av med de här filterna som skyddar mig från ångest, under den här stunden på dygnet?

Jättetacksam för svar!!

GA

BUP svarar:

Hej!

Du skriver mycket klokt om din ångest och du är inne på rätt spår när du skriver att du tror på tankens kraft. Det är också hoppingivande att du har fått goda råd av en kurator som åtminstone till en viss grad hjälpt dig. Du har uppenbarligen en god portion inre styrka att du kunde/kan genomföra de förslagna övningarna. 

Men det är också uppenbart att dessa övningar inte räcker för att du ska kunna må bra och inte plågas av ångest. Till en del förstår jag att din ångest/rädsla handlar om att du har ångest/rädsla inför att du kommer att känna ångest/rädsla. Det kallas för "förväntansångest", ett känt fenomen hos många. De övningar du har fått råd att genomföra kan vara en verksam del i hanteringen av detta men återigen är det klart att du behöver mer hjälp.

Hur kan du gå vidare? Du skriver ingenting om din ångests innehåll. Vad handlar det om när du får ångest? Vilka situationer är de som framkallar ditt obehag, dina ångestkänslor? Detta måste man gå närmare in på för att förstå vad du är känslig för och du ska få mer konkreta råd utifrån de konkreta händelser, omständigheter som väcker rädsla och oro hos dig.

Det framgår inte av ditt mejl var någonstans du träffade en kurator. var det i skolan? Var det på BUP eller på en ungdomsmottagning, på vårdcentralen eller privat? Jag radar upp dess frågor för det återstår frågan om du har möjlighet gå tillbaka till samma kurator och om hen kan ge dig en fördjupad behandling. 

Du har fyllt 18 år och det betyder att du inte längre tillhör BUP:s åldersgrupp. Om den kurator du tidigare träffat av en eller annan anledning inte kan ge dig mer och fördjupad vård kan du fortfarande få hjälp på ungdomsmottagningen eller på vårdcentralen om de har den så kallade första linje psykiatri (ring och fråga) eller du kan kontakta vuxenpsykiatrin (du hittar information om detta på 1177 Vårdguiden. Tänk på att du inte behöver kunna lösa allt detta på egen hand, sök mer stöd och hjälp.




Hitta mottagning
Hitta mottagning

Hitta mottagning

Vill du komma i kontakt med en mottagning? Klicka på kartan för att hitta din närmaste mottagning.

Hitta närmaste mottagning

Råd och fakta

Här har vi samlat artiklar, faktatexter och intervjuer om olika problem och svårigheter man kan uppleva.

Råd och fakta