Diagnosen stämmer inte
Hej, jag fick för ett tag sedan diagnosen Asperger, men jag känner själv att det inte alls stämmer, och jag har hört av både kompisar och tillomed deras föräldrar att de inte heller tror jag faktiskt har Asperger. Är det möjligt att göra om en utredning eller liknande?
Ellen

BUP svarar:
Hej Ellen!
Det är en mycket viktig fråga du ställer. Om du tar en titt på de bifogade frågorna och våra svar här nedan kommer du att se att du inte är ensam om att undra om detta.
Om man inte känner igen sig (och inte heller omgivningen gör det) i den symtombild som en viss diagnos innebär måste man självklart göra en ny bedömning. Orsaken till detta kan vara grovt sagt två. Den ena är att diagnosen kanske inte har varit tillräckligt underbyggd från början. Den andra är att diagnos som ställs under utvecklingen betraktas som en "färskvara" dvs barn/ungdomar utvecklas på olika sätt och därför kan diagnosen förlora sin giltighet.
Det du ska göra är att du återupptar kontakten med den mottagning där utredningen gjordes. Om du har flyttat kan du vända dig till den BUP-mottagning du för närvarande tillhör (adresserna finns på vår hemsida). Det är bra om dina föräldrar är med men i din ålder kan du ta kontakten själv. Du kan säga så som du skriver att du och din omgivning tycker inte längre att din diagnos stämmer och du vill få en ny bedömning. Det är fullt möjligt att ta bort en diagnos som har förlorat sin giltighet.