Oroar mig för mina föräldrar och släktingar
Hej BUP, jag vet inte riktig vad jag egentligen vill med detta brev men det ger väll sig i slutet. Jag vet inte riktigt vad som händer i mitt liv just nu. Jag känner att jag skulle vilja prata med någon men vet inte hur. Jag skulle varit hos vuxen psyk men dem ställde in första mötet och då ville jag inte gå dit. Jag hade varit totalt inställd på de mötet i 1-2 månader och förberett mig mentalt. Har jätte svårt med förändringar. De senaste 2 åren har jag varit hos 2 psykologer på skolan och 2 kuratorer även de på skolan. Jag gillade min första psykolog, hos henne gick jag ett år men hon skulle få barn så var tvungen att sluta. Dem andra tyckte jag inte om.
De senaste året har jag för de mesta känt mig nedstämd eller ledsen utan att egentligen inte veta varför. Känner ofta att jag bara vill gråta eller skrika för allt är för jobbigt. Mina föräldrar har olika kroniska sjukdomar, våran bil har kollapsat men funkar nu men måste ändå köpa en ny, får även höra mycket om hur mycket dem är skyldiga varandra pengamässigt. Mamma har varit sjukskriven sedan februari och började jobba igen förra månaden. Läkarna gav henne ett dåligt besked häromdagen så hon kanske blir sjukskriven igen. Hon går även och spyr efter nästan varje måltid och de är jätte jobbigt för jag vill också de men vet att hon inte vill. Jag har försökt att sluta äta för att gå ner i vikt men de funkar inte.
Som om de inte räckte med att mamma var sjuk så var morfar på akuten i går morse å nu har dem upptäckt ett ryggproblem så han ska få en ny tid nästa vecka. Jag orkar inte mer, vill inte höra mer negativa saker. ”skada” mig i förrgår morse och de har jag inte gjort på några månader, mådde dock ännu sämre efteråt. Jag vet inte vart jag sak ta vägen längre, finner knappt glädje. Känns som att när jag är glad så är det inte på riktigt. Förut levde jag för pyssel och måla naglarna men nu orkar jag inte göra det, hittar inte motivationen. Samma sak är det med läxor, jag orkar inte börja för dem känns så jobbiga.
Vet verkligen inte vad jag ska göra, förra året var jag i en total svacka. Jag ville ta mitt liv men våga inte, börja ”skada” mig och som jag skrev tidigare försökte svälta mig. Jag känner att jag är på väg tillbaka dit. Funderar på om jag kan vara i en depression eller ha ångest för är ofta nedstämd när jag är själv och all annan energi går åt till att visa andra att jag är som jag alltid varit. Ångesten funderar jag bara på för jag har typ ett tryck över bröstet ibland men de kanske är att jag lätt blir stressad. De räcker att något blir fel i min rutin, då kommer jag fortsätta stressa i 1-3 timmar efteråt.
Tack för att du tog dig tid att läsa detta :)
Monok

BUP svarar:
Hej Monok!
Du inleder med att du inte riktigt vet vad du vill med detta brev. Jag tänker att du behövde väl skriva av dig, få ner dina tankar på papper och sortera dessa. Du skriver om jobbiga saker som händer i ditt liv just nu. Fortsätt att skriva om du tyckte det hjälpte dig. Om du inte skrivit dagbok kan det vara en idé.
Att söka hjälp är något jag rekommenderar då man inte mår bra. Man kan behöva få nya synsätt eller få höra att de känslorna man bär kanske är helt naturliga. När ens föräldrar och släktingar är sjuka blir man både ledsen, orolig och tappar kanske ork och lust att göra något,
Att du laddat för första mötet med vuxenpsykiatrin och att det tyvärr ställdes in är ju hur olyckligt som helst, men ge inte upp. Våga pröva igen. Det kan bli bra med den nya personen du ska träffa.
Att du gillade den första psykologen du träffade är bra, ni hade en bra kontakt och du kände förtroende för henne. Den positiva erfarenheten kan du ta med dig fast du kommer träffa någon annan person. Du skriver att du har svårt med förändringar. Det är aldrig enkelt att byta till någon ny. Det tar tid, att lära känna någon och få förtroende för den du träffar .
Försök att ge det lite tid, ge dig lite tid!