Vill klara av skolan
Hej!
Jag har precis börjat gymnasiet, jag har tidigare haft svårt att gå till skolan på grund av min depression och ångest (i vårterminen av nian var jag borta mer än hälften av tiden), och jag har redan börjat stanna hemma ifrån skolan. Hur kan andra deprimerade människor gå till skolan varje dag? Det känns som att jag bara misslyckas, det känns som att min kropp inte tillåter mig att gå upp ur sängen, jag kan inte och jag orkar inte. Jag brukade vara en duktig elev med bra betyg, nu gör jag bara alla besvikna.
Jag tror att anti-deprissiva skulle kunna hjälpa mig, men jag måste tydligen ha samtal med BUP först innan jag kan få börja med medicin, problemet är att jag inte får någon som helst hjälp. Har försökt få hjälp i snart två år, men knappt någonting har hänt. Den psykiska ohälsa jag har haft i snart 5 år är helt obehandlad.
Jag vill klara av skolan, men det är svårt. Det känns som om jag inte kan. Jag vet inte vad jag ska göra, hur ska jag göra för att kunna gå dit?
H

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du har en vilja att klara av skolan trots dina svårigheter. När man upplever sig trött och ledsen/deprimerad är det viktigt att kolla på vilka krav det går att sätta. Är ens egna och föräldrarnas krav för höga? Jag förstår att du måste anstränga dig hårdare för att överhuvudtaget komma igång. En seger för dig just nu verkar vara att komma upp ur sängen. Det är inte lätt att sänka kraven om man tidigare haft bra betyg och presterat på lektionerna.
Målet för dagen kan kanske vara att känna sig nöjd över att vara i skolan. Göra så mycket som du orkar. Egna besvikelser och känslan av att vara misslyckad tar även det mycket kraft och påverkar självförtroendet.
Du skriver att du på BUP försökt få hjälp i flera år och du inte upplevt någon förbättring runt din psykiska ohälsa. Tungt att höra men du verkar inte gett upp vilket är bra och starkt av dig. Du funderar på om medicinering skulle var lösningen som kanske inte har prövats tidigare. Prata med dina föräldrar, psykologen eller kuratorn på BUP om du har någon pågående kontakt eller sök på nytt. På BUP är det läkarna som beslutar om medicinering och de måste utgå från dit aktuella tillstånd.
Om du inte får den behandlingen du och dina föräldrar anser att du har rätt till kontakta enhetschefen på din BUP-mottagning.
Lycka till!