Drabbad av paranoia
Hej.
Jag har under en period nyligen drabbats av paranoia, och mår rätt så dåligt kring det och är på min valt hela tiden. Allt började med ett hemligt samtal som jag missade, och sedan urartade det när en man frågade mig saker på stan om mig, och vart ännu värre när någon på bussen nämnde en blå bomberjacka, och jag hade på mig en sådan tidigare den dagen.
Så nu mår jag rätt dåligt och är paranoid, vad kan jag göra om det?
Weka

BUP svarar:
Hej!
Du är orolig och får ångest av lite olika episoder som händer i din vardag och du kallar det för paranoia. Nu är det inte så många detaljer som framgår av dina rader så måste jag också hålla mig till allmänna råd.
Låt mig först säga att paranoia är en psykisk sjukdom och det du skriver räcker inte att ens kunna direkt tänka på den. Någonting händer som väcker starkt obehag hos dig och det måste man gå in närmare på. Det kan man göra genom personliga samtal. Det kan vara helt vilseledande att bara kolla på nätet och finna att vissa symtom stämmer på en.
Oro och ångest är problem som man måste ta itu med oavsett vad som är innehållet i dessa känslor. Mitt förslag är att du i första hand vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun och berättar där lite närmare vad som händer och hur dina tankar går. Behandlarna där kan kanske direkt hjälpa dig med dina oroliga känslor och ångest eller de bedömer att du behöver mer hjälp och hänvisar dig till BUP.
Du kan förstås också direkt vända dig till den BUP-mottagning du geografiskt tillhör. I din ålder kan man göra det på egen hand. Men på BUP kommer de antagligen vilja att även dina föräldrar så småningom ska vara med i en behandlingsplanering om en sådan behövs.
Ytterligare alternativ är att du ringer till vårdcentralen och frågar om de har öppnat mottagning för psykiska problem.. Många vårdcentraler har numera psykolog/kuratorsmottagning.
Det är viktigt att du inte förhalar att söka hjälp. Din oro och ångest ska bemötas och du ska få den hjälp du behöver för att på ett sunt sätt kunna hantera den och så småningom bli av med den.