Kontaktar ni mina föräldrar?
Hej, jag har ungefär det senaste året haft en del problem med mat och tror att jag kanske har en ätstörning eller tendens till det, då jag i perioder äter väldigt lite/inget eller inte behåller det jag äter.
Jag undrar om ni skulle kontakta mina föräldrar om jag ville söka hjälp?
A

BUP svarar:
Hej A!
Så klokt av dig att skriva till oss om en viktig fråga. Mitt svar på frågan är ja, vi behöver dina föräldrars medverkan, och jag ska förklara varför.
Om det är som du tror, att du har en ätstörning så behöver du professionell hjälp med det. Den behandling som är effektiv behöver baseras både på dig och föräldrarna (vårdnadshavarna), eftersom familjen är din livsmiljö och där du får bland annat dina matbehov tillgodosedda. Vårdnadshavarna är ansvariga för dig och din hälsa och deras deltagande är viktigt i behandlingen. Såväl du, som terapeuten och föräldrarna, behöver vara överens om hur behandlingen ska gå till och hur ni gör om det skulle uppstå svårigheter. Till exempel vem ansvarar för planering av inköp, vilken typ av mat, hur mycket du behöver äta, ska du väga dig eller inte, hur ni vet när behandlingen är ”klar”, med mera.
Därför blir föräldrarna så att säga ”det andra benet” i en behandling. Det betyder inte att de behöver vara med i alla möten som du och behandlaren har, men att de är informerade och införstådda med behandlingen.
Jag tycker det bästa är om du kan tala med dina föräldrar före du söker hjälp hos oss, så att ni söker tillsammans och du kan få hjälp med telefonanmälan. Men om du hellre vill komma själv så är du välkommen till ett första besök. Hur man ser på föräldrars medverkan kan du läsa om i texten jag bifogat, men slutsatsen är att vi inte kan lova att inte informera föräldrarna. Under ett första samtal kan du och behandlaren tala om hur ni kan hitta ett sätt att berätta för föräldrarna.
Gå gärna in på sajterna Tjejzonen och SHEDO, där kan du läsa mer och chatta om din situation.
Tyvärr går det inte att svara tydligare än så. Jag hoppas att det inte hindrar dig att söka hjälp för dina problem.