Orolig för mamma
Hej. Det jag tänker prata/fråga om nu är kanske lite dumt, men det ger mig sjukt mycket ångest ibland.
Basically, jag har sådan extrem ångest över att min mamma ska dö. Hon har ingen sjukdom eller något, jag är bara orolig. När hon inte svarar på sms är eller är sen hem så börjar jag tänka det värsta. "Tänk om hon varit i en bilolycka, eller haft en hjärtattack? Jag kan redan höra var polisen kommer säga när de berättar att mamma är död."
Jag får sådan ångest, jag får en klump i halsen och börjar gråta. Älskar min mamma över allt annat, jag är 16 och hon har hjälpt min depression så mycket. Vet inte vad jag skulle göra utan henne. Och nu när jag har flyttat hemifrån pga gymnasiet så blir jag ännu oroligare.
Hur får jag bort den här ångesten? Mår så dåligt. Så fort mamma ska köra bil under en länge tid själv så får jag ångest över vad som skulle kunna hända.
Anonym

BUP svarar:
Hej,
Tack för ditt fina brev. Din fråga är inte alls dum, många känner precis som du en enorm oro över att något fruktansvärt ska hända. Och att den oron återkommer hela tiden, varje gång det återigen finns utrymme för ovisshet om allt verkligen är som det ska.
Oro är egentligen en känsla som vi har god användning för. Vetskapen om att katastrofer kan inträffa gör oss försiktigare och mer beredda att klara av om något verkligen skulle hända. Då är vi bättre förberedda än vi skulle varit ifall vi var helt aningslösa.
Naturligtvis skulle det kännas katastrofalt sorgligt om din mamma skulle dö. Men du har förmodligen redan själv tänkt att sannolikheten för att det verkligen skulle hända är mycket liten. Fast det räcker inte för att din oro ska försvinna. Då har oron stegrats till att finnas där hela tiden och ständigt behöva dämpas av lugnande besked. Och den har blivit till en plåga i stället.
Du har efter en lång planeringsperiod, flyttat hemifrån och det brukar vara förknippat med stor osäkerhet kring hur det ska bli i det nya boendet, hur de nya kompisarna kommer vara, om man kommer trivas med sitt utbildningsval och mycket annat. Du har också flyttat från din stora hjälp med depressionen, mamma, långt bort någon annanstans. Jag vet inte hur länge du känt såhär, men det är förståeligt att din oro tar över och får alldeles för stora proportioner. En del känner behov av att göra, eller låta bli att göra, något speciellt för att dämpa sin oro, men jag uppfattar att för dig gäller att få ”lugnande besked”.
Jag tror att du behöver en professionell kontakt på din nya ort för att få hjälp med hur du kan förhålla dig till dina orostankar och ditt mående. En sådan terapeutisk kontakt kan aldrig ersätta din mamma. Men jag tro att det goda stöd hon gav dig hemma behöver följas upp där du bor nu. Så jag föreslår att du och din mamma kontaktar BUP-mottagningen på din nya ort så att ni får prata om hur du kan få bäst stöd just nu.
Jag bifogar lite att läsa och tips om en bra sajt att titta på: Snorkel.