När måste ni berätta för föräldrarna?
Hej bup!
Jag väntar på en kallelse till er snart och jag e väldigt glad över att jag vågade berätta för min skolsköterska att jag ville ja kontakt med er igen. MEN jag har lite frågor...
1. Hur mycket kan man säga för att ni inte ska berätta för föräldrar?
2. När måste ni berätta för föräldrarna?
E väldigt nervös på hur mycket jag vågar berätta för jag har en del allvarliga problem osv.
Tacksam för svar:)
Väntar tid hos BUP

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du vågade ta kontakt med BUP igen. Vad som ska/måste berättas för föräldrar(egentligen vårdnadshavare) är något som BUP ska ta ställning till från fall till fall. Det finns egentligen normalt ingen tystnadsplikt gentemot föräldrar utan huvudregeln är snarare att föräldrar har rätt att veta utifrån att de har föräldraansvar för sina barn/ungdomar. Men ju äldre och mognare ungdomen är desto större rätt till tystnadsplikt har de även gentemot föräldrarna. Så någon som är nära att fylla 18 år har stor rätt till tystnadsplikt gentemot föräldrar och en ungdoms som är t ex 12 år har mindre rätt. Sexton år är kanske lite mitt i mellan. Men det beror också på allvaret i problematiken. Vid t ex en mycket allvarlig ätstörning eller depression med självmordsrisk måste BUP informera föräldrarna oavsett ålder. Dock, det är svårt att generalisera, för BUP måste ta ställning och avgöra detta från fall till fall. Vad patienten(ungdomen) själv vill tas också med i bedömningen liksom en del andra faktorer. Du kan läsa mer om detta i bifogade länkar.
Du skriver nu att du är orolig för du har en del allvarliga problem som du inte vill dina föräldrar ska känna till. Jag tycker att du första gången du träffar någon från BUP berättar att du har vissa problem (utan att berätta mer exakt) som du inte vill dina föräldrar ska veta och hör dig för hur ni ska göra. "Allvarliga problem" kan vara väldigt olika saker.  Om det blir så att du förstår att de problem du har måste BUP informera dina föräldrar om då får du ta ställning till hur du vill göra. Vår erfarenhet är att det (med få undantag), alltid är bättre att få hjälp, kunna prata om det som är viktigt och ha informerade föräldrar än att ensam brottas med allvarliga problem. Om föräldrar inget vet och förstår är det ofta bra att berätta när man besöker BUP för BUP kommer att hjälpa till så att föräldrar kan hjälpa och stödja på ett bra sätt. Det är ofta viktigt i en behandling av ungdomar att föräldrar intar en hjälpande och förstående roll