Vill dö men är rädd för döden
Hej jag är en tjej på 12 år. Jag tror jag är i en deppresion. Jag mår ALLTID dåligt och vill dö. Jag har skadat mig själv 2 gånger. Jag vill bar taxen över dos hela tiden. Men samtidigt är jag rädd för döden. HJÄLP innan jag hör något dåligt
Matte

BUP svarar:
Hej Matte!
Tack för ditt brev och jättebra att du skrev till oss. Du har det väldigt tungt som känner dig så här och så ska du inte behöva ha det.
För att du ska kunna få bra hjälp så måste vi veta mer om på vilket sätt du mår dåligt. Är det något som har hänt, eller något som du oroar dig för? Har någon annan/några andra gjort något mot dig? Är det något speciellt du tänker på eller känner när du mår dåligt? Vet dina föräldrar om hur du mår? Vet de att du gjort dig själv illa?
Som du märker så har jag massor av frågor men jag menar inte att du ska kunna svara på allt det här med detsamma. Utan bara att det finns många sätt att förstå hur du har det och utifrån dina svar också hitta en bra lösning som passar just för dig.
Det bästa är att du pratar med dina föräldrar, eller någon av dem, och att de sedan kan ringa BUP så att ni får komma på ett första samtal. Jag bifogar lite att läsa om hur en första BUP-kontakt brukar se ut. Det kan också vara en lärare, en kompisförälder eller någon annan klok vuxen som kan lyssna och hjälpa dig få kontakt med professionella personer. Du kan också gå in på Snorkel eller SHEDO där du kan läsa om och ta del av hur andra ungdomar kan tänka och känna. Om dina tankar på att vilja dö blir för starka så ska du ringa till Självmordslinjen 90 101 eller chatta med dem.
Så mitt råd blir att prata med dina föräldrar. Var uppriktig, dölj ingenting för då förstår de inte att det är nödvändigt att du får hjälp.
Och vänta inte, gör det nu.