Tvångstankar över allt
Hej, jag har typ extrema tvångstankar över att allt. Tex att allt ska vara städat i hela huset och i framförallt mitt rum. Innan jag gör någonting annat på morgonen så måste jag bädda sängen och alla andra sängar i huset. Och varje gång jag ska lägga in mina kläder i garderoben så känner jag att jag måste vika in dom jättesnyggt typ. Och sen så måste jag kolla igen min mobil och iPad hela tiden och ta bort sms konversationer och sådant så allt ser snyggt ut där också. Och mitt skåp i skolan måste alla böcker och sånt ligga perfekt. Och det är massa sånna bär grejer som gör min vardag super jobbig, jag kan säga hur mycket saker som helst. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra och jag vill inte riktigt säga allt det här till mina föräldrar för då kommer dom säkert tycka att jag är konstig. Asså dom har ju märkt av att jag har det väldigt städat och så men dom har väl inte tänkt på det så mycket. Men jag känner att jag verkligen vill veta varför jag känner att jag behöver göra allt det här för jag känner liksom jätte mycket ångest varje gång jag inte gör sakerna. Och jag vill verkligen bli av med det.
Elliot

BUP svarar:
Hej Elliot!
Så bra att du skriver till oss med din fråga. Du ska veta att du verkligen inte är ensam om att ha dessa problem som kan handla om tvång. Dock skulle en behandlare behöva träffa dig och gå igenom det här problemen för att man mer säkert ska veta att det handlar just om tvång.
I allmänhet kan man säga att väldigt många människor har upplevt tvång i någon grad någon gång i livet. För en del personer kan tvångstankar och oro börja leda till olika tvångshandlingar men man vet inte riktigt varför en person drabbas av tvångssyndrom eller OCD som det ibland kallas.
Då man märker att olika kontrollbeteenden minskar oron i stunden så kan man lätt komma in i en ond cirkel av ny oro, nya tvångstankar och nya kontrollhandlingar som kan kännas mycket svåra att ta sig ur på egen hand.
Det är inte ens fel att man får oro eller tvång och det finns bra behandling mot tvång. Det är också jättevanligt att man skäms mycket över tvånget och blir rädd för att andra ska tycka att man är konstig, precis som du är orolig att dina föräldrar skulle tycka. Men om både du och dina föräldrar t.ex kan läsa de artiklar om tvång som jag bifogar så kanske din rädsla för deras reaktion skulle minska.Det kan kännas lättare i början att berätta att man tror det handlar om tvång än att försöka förklara sina tvångstankar och tvångshandlingar. Det brukar en behandlare, psykolog eller kurator, kunna hjälpa till med då man brukar gå igenom och kartlägga tvånget i början av behandlingen. Man brukar också få hjälp med att prata med föräldrarna i behandlingen och föräldrarna kan få olika tips hur de kan förhålla sig hemma.
Jag vill verkligen uppmuntra dig att våga prata med dina föräldrar. Jag tror det kommer gå bra men om du skulle tycka att det känns svårt att själv berätta så kan du om du vill börja med att gå till din skolsköterska eller skolkurator som kan hjälpa dig att ta upp det här med dina föräldrar. Skolkuratorn kan också ge råd om vart ni kan vända er vidare för hjälp med tvånget. Ibland kan man gå i behandling hos psykolog på vårdcentralen och ibland på en BUP-mottagning som har stor vana att hjälpa barn och ungdomar med tvång att må bättre.