Orkar inte kämpa mer
Hej jag är en 14 åring och behöver verkligen hjälp. Jag mår verkligen inte bra och vet inte vart jag ska ta vägen. Jag har vänner och det är bra så. Men det känns att jag inte absolut inte duger till något. Jag har skadat mig i kanske 2 år och haft självmordstankar i 1 år kanske. Jag äter inget och kommer snart ta självmord om jag inte kan få någon hjälp. Jag var mobbad när jag var 6-10 år typ. Så nu känner jag mig bara värdelös och kan inte kämpa mer. Mina vänner ta livet av sig och jag måste stå ut med att leva utan de. Snälla hjälp.
Martina

BUP svarar:
Hej Martina!
Att känna att man inte duger för något är jätteplågsamt. Tyvärr blir det ofta en konsekvens av att man har varit utsatt för mobbning som du också varit med om. Mobbning kan lämna djupa spår på självkänslan även långt efter att den ar upphört.
Det är dock antagligen inte allt. Mycket hänger också ihop med hur mycket bekräftelse, tröst och stöd man kan få hemma av sina föräldrar. Vet dina föräldrar eller någon av dina föräldrar om hur du mår? Vet någon i familjen om att du självskadar och att du nedvärderar dig själv till den graden att du tappar lusten att leva? Finns det någon i familjen som du har förtroende för och skulle kunnna tala med?
Jag bifogar här lite artiklar om självskadebeteende och självmordstankar, läs dem! Inte för att det löser något av dina problem men du ser att även andra har sådana tankar och självskadande och inte minst att det finns hjälp att få.
Jag vet att det inte räcker om jag säger att man kan hamna i en djup grop som man på egen hand inte kan ta sig upp ur, men om någon hjälper en att komma upp ur gropen ser man så mycket annat än vad man sett där nere. Det är en metafor hur man kan känna när man är förtvivlad, nedstämd och känner att energin tar slut.
Du måste få hjälp snarast, du måste få möjlighet att bearbeta dina hemska upplevelser av mobbning, du måste få hjälp med att kunna hitta nya strategier att hantera din mörka syn på dig själv och ändra på det. Självskadebeteende bara försämrar ditt tillstånd i längden, det ger dig inget nytt perspektiv på ditt liv.
Mitt förslag är att om det är möjligt talar du med någon av dina föräldrar och ni söker hjälp på BUP. Om det verkar vara helt omöjligt för dig vänd dig till ungdomsmottagningen där det finns behandlare som väl känner till sådana svårigheter hos ungdomar som du också har. De kontaktar inte föräldrarna. På nätet kan du chatta med någon på tjejzonen.se eller på shedo.se. Självklart kan du även söka upp kuratorn i skolan.
Det är jätteviktigt att du får hjälp med att få rätt sida på ditt liv och självkänsla. Ingen orkar bara på egen hand kämpa utan man måste får påfyllning av energi av någon utomstående som förstår och ger nya infallsvinkar. Du är inte ensam om detta. Hoppas att mina rader hjälper dig att våga berätta och du väljer någon av de vägar jag föreslår här.