Mår dåligt efter tidigare övergrepp
Hej, jag är en tjej på snart 17 år. Jag har alltid varit en väldigt glad och trevlig tjej men dock väldigt blyg.
När jag var 14 så blev jag utsatt för två sexuellt övergrepp i samband med alkohol.
Egentligen så har jag aldrig mått så dåligt över det då jag knappt minns något. Men nu på senare tid så börjar jag få mycket ångest och må dåligt över det här, och det känns som att det var mitt fel, även fast jag vet att det inte var det.
Den senaste månaden har jag känt mig ständigt tom inombords, min stubin är väldigt kort hela tiden så går minsta lilla snett så brister det för mig och jag får ett utbrott, jag mår illa till och från och min mataptit är inte bra då jag inte är hungrig vissa dagar, och äter jag så känns det som att jag ska spy upp allt igen. Jag är ständigt trött och har svårt att somna på kvällarna.  Jag kan börja gråta från ingenstans och jag har ingen aning om varför jag ens börjat gråta.
Vad är det för fel på mig?
cecilia

BUP svarar:
Hej Cecilia!
Tack för ditt kloka brev. Jag tror nämligen att du redan på ett klokt och eftertänksamt vis har tänkt på vad som kan göra att du nu senaste tiden har börjat må sämre. Du berättar om att du tidigare har blivit utsatt för två sexuella övergrepp och att du senaste tiden börjat få ångest och jobbiga känslor kring det.
Det kanske kan lugna dig att veta att du är helt normal som reagerar så här. Man kan vara med om olika svåra händelser, som olika typer av övergrepp, och som man senare i livet kan börja må dåligt över. Det kan vara många olika faktorer som spelar in hur man reagerar efteråt och när man reagerar. Det är som sagt inte alls ovanligt att det kan gå en tid, ibland flera år innan man kommer i kontakt med djupare känslor kring det man har varit med om.
Det är också väldigt vanligt att man på olika vis känner skuld eller skam över det dåliga man blivit utsatt för fast man förstår intellektuellt att det som hände inte var ens fel, precis som du skriver. De här känslorna kan ibland försvåra att man söker stöd och hjälp för det man råkat ut för. Och det är verkligen sorgligt, för det är ju precis det man verkligen behöver få tillgång till.
Det som är positivt är att du redan har börjat förstå att det du känner nu kan hänga ihop med de jobbiga känslorna kring övergreppen som börjat komma upp till ytan. Det betyder att du har en möjlighet att nu få bearbeta och ta hand om de här känslorna så att du kan blir friare och mindre påverkad av det här framöver. Ibland kan man behöva få hjälp att må bättre här och nu, t.ex kunna sova bättre, hitta strategier för hantera ångest, öka stödet från närstående och familj, innan man känner sig redo att prata om tidigare händelser.
Jag tror att du skulle vara hjälpt av att träffa en behandlare, psykolog eller kurator som steg för steg kan hjälpa dig med det du behöver för att må bättre. Jag tror du skulle kunna  vara hjälpt av att vända dig till en BUP-mottagning eller till ungdomsmottagningen för en samtalskontakt som ett stöd för dig att må bra igen.