ADD och svårt i skolan
Hej, jag är 14 år och går i 8:an. Jag har ADD och har svårt i skolan. Jag känner mig nedstämd och är nästan aldrig där. Jag är alltid glad när jag är med vänner och familj, men är nedstämd när jag väl är själv för då ser ingen hur jag mår. Minst en gång i veckan är jag hemma från skolan, då jag inte orkar vara nära folk och bara vill vara ledsen utan att någon märker det. Nästa dag går jag till skolan och står ut tills jag bryter ihop igen.
Jag vet inte hur jag ska kunna prata med mina föräldrar om de, för vad dom tror så har jag ont i magen eller huvudet varje gång jag är hemma. De har på gått hela 7:an och jag trodde det gick över under sommaren, men redan andra veckan av 8:an börja de igen. Mina föräldrar var inte heller så stöttande mot en annan i min familj som mådde ungefär lika och därför har jag svårt att prata med dom, eftersom dom inte vill/kan förstå sig på hur den personen mådde.
Jag vet inte andledningen till allt. Det är ingen händelse som har påverkat mig eller liknande. Jag undrar då hur jag ska förklara för mina föräldrar när jag bara pikat om de lite fåtal gånger under året jag mått såhär.
Anonyma A

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss. Ja, ibland känns det riktigt svårt att prata med sina föräldrar om hur man mår- men, det brukar ändå verkligen vara värt det i slutändan. Inte minst så att dina föräldrar kan hjälpa dig lite med bördan du verkar bära på dina axlar.
Det är lätt att förstå att skolan ofta är tung för dig när du kämpar med koncentrationssvårigheter och ADD. Jag undrar om du har fått tillräckligt med hjälp och anpassningar i skolan för dina koncentrationssvårigheter? Det brukar annars vara en ganska vanlig orsak till att må dåligt psykiskt eller fysiskt om man inte får tillgång till rätt typ av stöd vid ADD. Det kan ofta leda till en ständig press på en och som kan skapa känslor av ledsenhet, ilska, negativa tankar om sig själv och leda till skolfrånvaro.
Om man har gjort en utredning och fått diagnos ADD så har man rätt att få särskild hjälp i skolan så man inte ska behöva känna sig så pressad. Det kan variera mycket från olika skolor hur mycket hjälp de erbjuder och ofta kan man behöva stöd från sina föräldrar att prata med skolan om det. Ofta kan man ha möte med elevhälsan och ibland med rektorn, så att man kan få den hjälp man faktiskt har rätt till i sin skolgång.
Det är så bra att du också har positiva saker i ditt liv och att du kan känna dig glad när du är med dina vänner och din familj. Det betyder antagligen också att du och dina föräldrar i grund och botten har en bra relation. Jag förstår det som att du ändå känner viss osäkerhet kring hur dina föräldrar kan reagera på det du vill ta upp med dem utifrån tidigare erfarenheter i din familj. Jag tror ändå att det är svårt att förutsäga att de kommer reagera på samma vis den här gången. Det är så många saker som kan påverka ens upplevelse och hur det kommer bli.
Jag tror att du egentligen kan säga precis som det är, att som de har märkt så har du ofta stannat hemma från skolan under sjuan för att du haft ont i magen eller huvudet men att du nu efter sommarlovet förstått att det här hänger ihop med press du känner kring skolan, och att den här pressen gör dig nedstämd och ledsen.
Du kan be dina föräldrar om ett möte med skolan, kanske med mentor eller specialpedagog för att se över din skolsituation. Du behöver också få stöd och uppmuntran och prata av dig mer om dina känslor kring skolan så att du kan få råd och hjälp att lösa olika problem på vägen , då tror jag att den här tyngden kring skolan kommer lätta för dig.
Hoppas något av det här råden kan vara dig till hjälp!