Vill sluta skada mig
Hej jag är en tjej på 11 år som har ett problem.
För ca1- år sedan så ville jag inte vara med mina vänner.(inget emot dem)
så när mina vänner frågar om jag vill vara med dem brukar jag säga nej och en av dem bli arg ich spama mig med sms och ringa mig och ta upp gamla bråk som sitt försvar och det händer 1-2 gånger i veckan.Idag när jag skriver till er så har har skadat mig 2 gånger.
snälla behöver hjälp innan det bli upp till 6 gånger😔
Ebba

BUP svarar:
Hej Ebba!
Så bra att du skriver hit till BUP.se!
Jag vill med en gång säga att du förstås har all rätt i världen att säga nej till en vän och det är förstås något som hen bör kunna acceptera utan att det blir bråk.
Jag vet ju inte alls vad som hänt, utom att du börjat dra dig undan dina vänner för något år sedan. Jag får intryck av att vännen blev väldigt besviken då och kanske det beror på att hen varit mer intresserad att vara ihop med dig än du varit.
Men det kan också vara annat som ligger bakom.
Det är lätt att förstå hur jättekämpigt det blir för dig att vara utsatt för en sådan ilska och besvikelse som du berättar om och jag tror att du kan behöva stöd av vuxna för att orka med det hela.
Först och främst tycker jag att du ska försöka prata med dina föräldrar om du inte redan gjort det. Det är viktigt att bli förstådd och kunna prata om sådant här på hemmaplan. De kan också direkt stötta dig till att inte skada dig när du mår dåligt och den känslan blir stark hos dig.
Jag tror också att skolkuratorn skulle kunna vara ett bra stöd för dig. Kuratorn är van att prata om svårigheter i kamratgrupper och kan säkert både stötta dig och ge dig lite tips om hur du ska kunna hantera den vän som är så kämpig för dig.
Ta hand om dig!