Ilska och depression är mina problem
Hej jag heter kevin, jag är fjorton år och jag har ganska mycket problem med både ilska och depression. Depression är en sak jag har kämpat länge med från det att jag blev mobbad i dagis och retad varje dag i skolan, till det att jag tyckte jag var det... Jag fick prata med en psykolog men hon kunde inte förstå mig och vad jag menade, nu i år har jag fortfarande inte fått någon form av hjälp... Sen så fick jag för ungefär ett halv år sen en liten aggresions terapi på min skola som varade 4 månader det hjälpte lite grann men inte mycket. När jag berättade det för min terapeut sa hon att jag skulle kontakta BUP och se vidare för mer hjälp men jag vet inte hur jag ska göra... Tacksam för svar mvh Kevin.
Kevin

BUP svarar:
Hej Kevin!
Tack för ditt brev. Det låter som du fortfarande är påverkad av det som hände när du gick i dagis och i skolan. Kanske har det med dina tankar om dig själv att göra?
Att bli mobbad brukar vara väldigt destruktivt för självkänslan och självförtroende och det kan vara bra att prata om det, även långt senare.
Så jag tycker det är en bra tanke att du fortsätter att prata om det du varit med om och försöker förstå hur det fortfarande påverkar dig och kan ta sig uttryck i depression och ilska.
Du kan ta kontakt med BUP men också det som kallas ”första linjens psykiatri” på en vårdcentral.
Du skulle också kunna få hjälp på en ungdomsmottagning.
Så jag tror du skulle kunna få hjälp på flera ställen. Det viktiga är att du tar kontakt (och denna gång får någon som förstår dig) så du har någon att prata med om det du varit med om - och fortfarande mår dåligt av.
Jag hoppas dina föräldrar vill stödja dig när du tar kontakt. Om du fortfarande på något sätt blir mobbad i din skola ska du ta upp det med någon lärare eller kuratorn i skolan. De har en absolut skyldighet att stoppa mobbning.
Lycka till!