Vill göra en utredning men har svårt att förklara
Hej! Jag har nu i några år kännt mig nedstämd och funderar mycket på om jag har nån diagnos har länge velat göra en utredning men vet inte vad jag ska säga då jag har ganska svårt att prata med människor vet liksom inte hur jag ska förklara hur jag känner och tänker.
Har svårt i skolan att hänga med på lektioner då jag har ganska svårt att få in instruktioner och komma ihåg vad läraren sa, och sen om jag ska fråga läraren om dom kan förklara igen för mig då tycker jag bara det är pinsamt och jag behöver oftast fråga fler gånger och då frågar jag istället inte och då blir det svårt att hänga med resten utav lektionen.
Har också svårt att börja med saker och avsluta dom t.ex. så är mitt rum stökigt hela tiden då jag inte orkar ta tag i det och städa så oftast ser det alltid kaos ut.
Det är också svårt att göra läxor och plugga till prov så brukar oftast inte göra dom uppgifter som jag måste göra och då blir det ännu svårare att hänga med i skolan.
vågar inte heller prata med nån om mina problem då jag känner att jag inte kommer få fram dom rätta sakerna som jag vill säga.
vill göra en utredning då jag känner att jag inte kan leva normalt och vill kunna få den hjälpen jag känner att jag behöver.

BUP svarar:
Hej!
Du undrar om dina svårigheter kan stämma med någon diagnos.
Jag tycker du ska börja med att tala med skolkurator eller med din mentor i skolan. Det kan kännas svårt när man för första gången ska försöka förklara hur det är. Man kan undra om den andre förstår vad man menar.
Men personalen i skolan har ju sett dig och har ett intryck av dig. Kanske stämmer deras bild av dig, mer än du tror, med din egen. Om skolan tycker det verkar befogat kan de skicka en remiss för utredning.
Jag tycker också att du ska tala med dina föräldrar. Kanske de kan hjälpa dig att beskriva dina svårigheter för skolan.
Risken när man inte berättar  om sina problem är att svårigheterna inte blir så lätta att få syn på för andra. T ex att du har svårt att följa med på lektionerna kanske inte märks.
Men du har i ditt mail till oss kunnat beskriva svårigheterna på ett tydligt sätt. Du kan utrycka dig. Det som blir svårt då du ska förklara, handlar nog mer om att du inte riktigt vågar.
Försök stå på dig. Kanske kan du visa ditt mail och det här svaret för skolpersonalen och dina föräldrar när du talar med dem.