Upplevt saker jag aldrig upplevt tidigare i mitt liv
Hej! Jag har, i ca två år, upplevt saker jag aldrig upplevt tidigare i mitt liv. Jag ska gå rakt på sak med en gång. Jag hör mansröster som kritiserar mitt utseende när jag tittar mig i spegeln, som beordrar mig att skada mig själv och som kritiserar vad jag gör. Jag ser ibland gestalter. Det är svårt för mig att säga exakt vad det är jag ser, men jag kan hittills säga att det är mansgestalter (jag har en känsla av att det är samma gestalter som talar till och om mig, alltså rösterna jag hör). Jag avstår från att äta ganska ofta, då jag får för mig att maten är förgiftad (detta stör mig då jag är diagnostiserad med en ätstörning, så det krockar liksom. Jag avstår inte att äta av ätstörningssyfte, utan av rädsla för att bli förgiftad). Jag tror att det som sägs på TV är ett "hemligt meddelande" just för mig. Jag känner övervakad (jag tror det är gestalterna som kollar på mig, och ibland när jag tittar efter dom så ser jag dom, men ibland är dom inte ens där?), jag får utöver det för mig att det är gömda kameror i mitt rum och typ överallt, vart jag än är. Ibland tror jag att jag är Gud och kan förstöra hela världen, som att jag har superkrafter eller något... Jag är inte ens religiös? Jag tror ibland att jag kan se in i framtiden, och det visar sig sen att det jag såg när jag kollade in i framtiden, faktiskt hände. Då får jag det alltså bekräftat. Jag tycker att folk ska se upp till mig för att jag är Gud och kan förstöra deras liv. Dom är säkert avundsjuka på mig för att jag har sån makt.
Jag upplever fler saker, men jag orkar inte skriva allt. Jag har gått hos BUP sen jag var 13 år gammal pga svårt självskadebeteende och PTSD. Jag har tagit upp allt detta med BUP, och dom har lagt in antipsykotiska läkemedel på min läkemedelslista. Varför förstår jag verkligen inte? Kan ni kanske förklara detta? När jag frågar dom om det när jag är där så säger dom bara att "det ska hjälpa dig att bli av med det du upplever". (????) Jag förstår ju liksom inte ens vad det är jag upplever, och om det ens är något "avvikande" så att säga. Jag har ju hört om galna människor som hör röster. Men jag är inte som dom. Jag är inte sjuk! Dom som hör röster är ju inte riktiga röster dom hör egentligen, men dom rösterna jag hör är riktiga. Allt jag upplever är på riktigt och jag känner mig faktiskt som Gud på riktigt. Det är svårt att förklara...
Jag blir snart remitterad till vuxenpsykiatrin säger BUP, då jag fyller 18 i februari. Dom säger att jag ska börja en utredning där, för att dom inte hinner med det på BUP, eftersom jag som sagt är 18 om ett halvår. Men vadå utredning? För vadå? Kan ni kanske förklara detta också? Är jätteförvirrad och det känns som alla bara står emot mig. Jag känner mig jätte ensam...
När jag tar upp det att jag hör röster osv med mina kompisar så kollar dom konstigt på mig så jag vill aldrig berätta det för någon igen. Det tar faktiskt emot att bara ens skriva detta brevet till er på bup.se för att det känns som att ni sitter där bakom skärmen och kollar konstigt på mig och det jag säger också. Kanske skrattar åt mig till och med. Även fast ni inte vet vem jag är (hoppas jag? Ni säger att man är anonym men är man verkligen det?).
I alla fall... jag tror jag fick med det mesta, och jag har inte många tecken kvar att skriva med. Förlåt om detta blev lite långt, och jag hoppas verkligen inte jag är jobbig som skrev detta brev till er. Hoppas ni svarar på mina frågor!
Ha en bra dag! Tack på förhand.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du är verkligen inte jobbig på något sätt. Jag förstår att du blir jätteförvirrad utifrån vad du berättar och att du vill få klarhet.
Men det är svåra frågor att besvara för oss som inte känner dig. Så jag tycker det bästa vore om du visade ditt brev till den kontakt på BUP som du redan har, så att du kan fortsätta prata om dina viktiga frågor med dem.
Jag vill också lugna dig med att du är helt anonym här och vi tar dina problem på allvar - även om vi dessvärre inte kunde svara på dina frågor som du önskade.
Vi vet att man kan ha sådana problem och frågeställningar du beskriver och BUP känner till det och kan hjälpa dig.
Lycka till!