Svårt att stå emot rösterna
Hej!
Jag är en femtonårig tjej. Jag tror att jag håller på bli galen. Jag hör röster som säger till mig att skada mig själv. De säger även att jag ska ta livet av mig. De säger att jag är värdelös och att ingen skulle sakna mig om jag dog. Det är svårt att stå emot dessa röster. Jag skadar mig själv när de säger att jag ska göra det. Jag äter ett äpple om dagen och inget annat för att rösterna säger att jag är tjock som behöver gå ner i vikt. Min familj och kompisar är oroade över att jag äter så lite. Men rösterna tillåter inte mig att äta mer. Jag började höra röster för tre månader sedan. Hjälp! Vad ska jag göra?
A.A.

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker du ska förhålla dig till rösterna som att de är dina egna stränga tankar. Du ska gå emot dem och försöka att inte låta dig styras av dem.
Att leva på ett äpple om dagen är dumt. Du blir bara orkeslös och går inte ner så mycket i vikt som du tror, eftersom ämnesomsättningen minskar.
Men du självskadar, äter för litet och din familj- liksom dina vänner - är oroliga.
Du ska ta kontakt med någon du kan tala med om hur du mår, skolkuratorn eller ungdomsmottagningen
Ta annars hjälp av dina föräldrar för att ringa till BUP.