Tror jag är deprimerad
Hej jag tror jag är deprimerad. Så i två år har jag kännt mig såhär efter att ha blivit mobbad i skolan ett år ungefär  och det blir bara sämre fast i vissa perioder lite bättre. Jag tänker på självmord, ser ner på mig själv och jag skär mig. Jag tycker alltid jag är för dålig för fet och värdelös. Jag blir irriterad och ledsen över minsta sak och jag blir ledsen hela tiden. Jag har fått dåliga betyg och jag gillar inte något jag gör på fritiden i en längre period. Jag har adhd och jag känner typ ångest över saker ibland. Det är svårt att förklara vad jag känner men detta är så bra jag kan,
Förvirrad och ledsen tonåring

BUP svarar:
Hej!
Det låter inte alls bra det du skriver om! Det är tufft för dig just nu men ditt sätt att hantera det genom att skada dig själv är inte heller bra alls!
Du skriver att du har fått ADHD diagnos. Det inte alls så sällsynt att de som får diagnosen då och då blir ledsna och tänker på sig själva som "värdelösa". Så är det naturligtvis inte i verkligheten men du kan känna så.
Vet dina föräldrar om att du är så nedstämd nu? Vet de att du skär dig? Jag tycker att de behöver få veta det. De har ju varit hos läkare/psykolog med dig tidigare när du fick din diagnos.
Jag tycker att du i första hand behöver tala med dina föräldrar så att de förstår att du nu behöver ytterligare hjälp med att komma ut ur din nedstämda period och för att kunna sluta skada dig själv.
Jag rekommenderar att ni börjar med att gå tillbaka till den mottagning där du tidigare hade kontakt och ni berättar hur du mår och att du håller på  med självskadebeteende. Det finns hjälp att få!
Läs gärna artikeln jag bifogar här.
Lycka till!