Väldigt blyg
Hej
Jag är en 15årig tjej som inte gillar skolan, när jag gick i 5-6 :an var jag väldigt blyg (och de är jag nu idag med) och jag hade problem för att gå till skolan (jag blev inte mobbad) varje natt grät jag för att jag inte ville gå till skolan dagen efter. När vi skulle redovisa för klassen så hade jag ångest och tänkte "hur kommer mina klasskamrater tänka om min redovisning " och när jag var klar med redovisningen så fråga läraren dom andra "vad tycker ni att hon ska kunna göra bättre" och jag blev ledsen osv. Nu går jag i 9:an och de känns som om jag har Depression..
Har jag Depression, dålig självkänsla? :(
Karolina

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du är långt ifrån ensam om att känna blyghet och osäkerhet i kontakten med andra. Likaså är det vanligt att få många jobbiga tankar om hur andra personer kan uppfatta en. Särskilt jobbigt kan den här osäkerheten vara när man är barn, och i tonåren brukar denna oro och osäkerhet kunna göra sig plågsamt påmind när man blir mer medveten om sig själv och andra. Jag vill inge dig med hopp då så många människor ändå tycker att det blir lättare och lättare att hantera de här känslorna i takt med att man blir äldre.
När jag läser ditt brev och din fråga så får jag också tankar om att det har varit väldigt jobbigt för dig i många situationer och att oron kanske har varit så jobbig att du börjat känna dig allt mer ledsen. För att kunna svara på din fråga om du har en depression eller om din ledsenhet beror på andra saker så skulle du behöva träffa en behandlare som får möjlighet att ställa fler frågor till dig.
Jag tror att du som första steg skulle kunna vända dig till din skolkurator och få prata mer om det här som du så bra har kunnat uttrycka i ditt brev. Jag tror att du skulle kunna vara hjälpt både av att få råd hur du kan hantera den här oron i skolan, men också möjlighet att börja prata mer om dina funderingar om hur du mår och vad som kan vara stöd för dig till att kunna må bättre igen.