Har fortfarande perioder då jag blir helt tom
Hej! För ett tag sedan led jag av depression men sedan blev det bättre. Däremot är jag inte bra än. Jag har fortfarande perioder då jag blir helt tom. Dessa perioder kommer helt oregelbundet och numera har de kommit allt oftare. Även när jag umgås med folk. Under de perioderna upplever jag att jag är värdelös/skräp/waste of space men framför allt så får jag självmordstankar. Jag har fler gånger tänkt "varför försöker jag ens?" och "vad kämpar jag ens för?"
Jag är rädd för att min depression börjar komma tillbaka och jag vill/vågar ej prata med mina föräldrar och jag har inga kompisar jag litar tillräckligt mycket på för att prata om detta med. Vad ska jag göra?
Trying to |-/

BUP svarar:
Hej!
Så tungt du verkar ha det och särskilt i de perioder när du känner dig tom, får negativa tankar men även självmordstankar. Jag får många funderingar kring ditt brev....du skriver att du för ett tag sedan led av depression och sedan blev det bättre. Jag undrar om du hade stöd från någon i din närhet, en släkting eller vän, till att må bättre? Finns det i så fall möjlighet för dig att i så fall söka upp den personen igen? I så fall kan det vara det vara ett steg att ta. Du skriver att du tvekar inför att prata med dina föräldrar, vet de om att du mådde sämre tidigare?
Det är vanligt att man då och då får tillbaka känslor som man haft när man gått igenom en period med nedstämdhet. Det är inget man behöver skämmas för eller känna sig dålig över. Ofta går det så att säga "två steg fram och ett tillbaka" en tid efter man börjar komma ur en jobbig period i livet. Med det vill jag säga att det är normalt i sig att du känner att humöret och känslorna kan pendla.
Jag blir dock bekymrad över att du hamnar i så negativa tankar om dig själv och tankar på att inte orka leva.Jag tror att du skulle behöva få prata med någon om det här, få stöd och kanske hjälp att förstå lite mer om vad som sätter igång de här jobbiga känslorna.
Kan det vara möjligt för dig att samla mod och berätta för dina föräldrar hur du mår, kanske du kan visa det här brevet? Jag tänker att de behöver veta hur jobbigt du har det så de kan stötta dig hemifrån när du behöver det. Du skulle också kunna vara hjälpt av professionella samtal en tid tills du mår bättre igen. Om det var så att du tidigare träffat en behandlare så vore det kanske den bästa lösningen att ta upp den kontakten igen. Annars skulle du kunna vända dig till din skolkurator eller till Ungdomsmottagningen.