Något tungt på mitt bröst
jag mår inte bra. Ingen förstår. Jag får panik attacker ibland jag mår så himla dåligt på kvällar speciellt. Jag är så himla rädd för att träffa nya människor. Jag kan inte beskriva känslan som jag känner. Det är som något tungt på mitt bröst som jag inte kan få bort och det känns så hela tiden. Jag gråter varenda dag och jag orkar inte mera. Jag mår så dåligt. Jag klarar inte av det mesta på grund av att jag är för rädd. Det är väldigt mycket och jag vet inte riktigt hur jag ska förklara allt utan att blanda ihop allt..
Natalie

BUP svarar:
Hej Natalie!
Jodå, du kan beskriva din ångest och oro du känner för jag har ju förstått det mycket väl. Trycket på din bröst är i sig ett rätt så vanligt och känt tecken på denna ytterst obehagliga känsla. Du ska veta att du inte alls en ensam med sådana problem.
Det är jätteviktigt att du samlar mod och vågar tala med någons om detta. Under ett sånt samtal till exempel med skolkuratorn eller skolsköterskan kan du börja sortera ut vad det är som skapar din oro, vad och vilka situationer du brukar vara rädd för. Det är precis så det brukar vara, en blandning av olika saker. Kan det vara att du tvivlar på dig själv, att du har ett dåligt självförtroende, att du är rädd för att inte kunna prestera tillräckligt bra i skolan, att det är problem hemma, kompisbeskymmer - jag kan inte veta det.
Men jag vet att du inte behöver veta det heller när du  börjar prata. Pratet är till för att man med hjälp av en utomstående börjar nysta i denna kaotiska blandningen och skapa förståelse för de olika beståndsdelarna.
Jag måste fråga om det är tänkbart för dig att berätta för dina föräldrar vad du brottas med? Det är alltid det allra bästa att få hjälp och stöd av sina föräldrar och ofta förstår föräldrarna mer än barnen tror att de gör. Och om inte dina föräldrar så kan det finnas någon annan vuxen i din näret, i släkten som du kan få stöd av. Tänk efter!
I vart fall tycker jag att du ska tala med din skolkurator, hen kommer inte att bli överraskad av dina problem, du är inte den enda elev som har oro och ångest. Du kan också söka upp ungdomsmottagningen i din hemkommun. Behandlarna där har också stor erfarenhet av ångest som ungdomar bär i sin "bröst".
Om det känns lättare att börja formulera alla de här olika delarna i din oro kan du chatta på nätet. Det jag i första hand rekommenderar är tjejzonen.se.
Tro mig, du behöver inte ensam lösa allt, inte ens att förstå ensam allt. Samtal personligen eller via nätet kommer att ge dig en stor lättnad bara genom att du ser att det går att dela med dig av dina problem och ingen blir arg på dig för det!