Har ofta självmordstankar
Hej! Jag har självmords tankar ofta och tenker hela tiden på om jag ska glra det eller inte har skadat mig själv också lite då och då men det e svårt att dölja. Mitt liv e helt upp och det och jag kan inte lita på nån vill kunna lita på nån vän men har bara blivit sviken . Vet inte vad jag ska gör me mitt liv ?¿ och nu gråter jag bara för mitt liv inte e ett helvette ! Aja

BUP svarar:
Hej!
Jag blir verkligen berörd av ditt brev och din förtvivlan. Du har självmordstankar och tänker ofta på om du ska göra dig illa. Jag vill att du ska lyssna på mig nu när jag säger att -Nej, du ska inte gå vidare med dessa tankar och göra dig illa.
Självmordstankar brukar komma när man mår väldigt dåligt och har i detta känslotillstånd svårt att se nya vägar framåt, hur man ska komma ur det jobbiga och kunna må bra igen. Det är detta som du behöver hjälp med att lösa.
Att söka hjälp är ett tecken på mod och styrka och ett viktigt steg att ta när livet känns som svårast. Du är inte alls ensam om att känna så här och det är heller inget att skämmas över. Du skriver att du inte vet vad du ska göra och att ditt liv är ett helvete och att du inte kan lita på någon.
Jag undrar därför om det skulle kunna vara en hjälp för dig att veta att du kan anonymt kontakta bris.se för att kunna prata direkt med en vuxen och kunna få råd hur du kan få hjälp att må bättre, beroende på hur hela din livssituation ser ut. Du kan också gå till din skolkurator eller skolsköterska och berätta hur du mår. De har vana att prata med ungdomar som mår dåligt och kan vägleda dig vidare.
Du kan också få hjälp på nätet, jag skickar med en länk med chatt-tips. Kolla in dem!