Idag mår jag bra
Hej! Innan mådde jag väldigt dåligt under flera år. Jag hade GAD, PTSD o djupa depressioner. När ångesten blev som värst kunde jag skada mig lite ibland, men det var aldrig särskilt allvarligt.
Idag mår jag bra och har gjort det i över ett år! Jag är lycklig och ångestfri! Jag tar fortfarande antidepressiva mediciner, men jag mår bra o har slutat på bup.
Grejen är att jag fortfarande har en stark längtan att skada mig! Jag mår bra, jag har ingen ångest och jag är glad, men ändå är längtan efter att skada mig stark! Det känns som ett harmoniskt lugn som jag bara vill uppleva igen! Och jag har gjort det lite på sistone och det känns som en befrielse!
Men jag mår verkligen så bra nu, jag är ångestfri och alltid glad! Grejen är att jag är besatt av den där smärtan ändå liksom. Jag vill fortfarande känna smärtan! Detta är väl inte normalt???
//17-årig tjej
Aa

BUP svarar:
Hej!
Så roligt att höra att du mår bra och har kommit över dina svåra problem. Du känner dock att du på något sätt inte är klar med allt och har ett visst tvivel inför dina känslor.
Det händer ofta att man har avslutat en behandling med gott resultat men efter en tid poppar upp lite olika känslor och tankar som är störande. Det är vanligt att man i så fall behöver en viss "påfyllning", kanske något eller några kompletterande stödjande samtal.
Du skriver att du farande medicinerar. Min rekommendation är att du bokar tid hos den läkare som skriver ut och följer upp din medicinering. Där ska du ta upp vad du känner och diskutera på vilket sätt du kan få en "påfyllning" på din behandling även genom samtal.
Låt inte ditt tvivel skarva djupare i din återerövrade psykiska balans. Det är inget konstigt med att ett nytt behov uppkommer, våga ta upp problemet så hittar ni lämplig väg att du kan fortsätta att vara glad och fri från dina gamla ångest.