Ångest över att byta kurator
Hej Bup!
Tjejen som hade signatur "'Mamma verkar inte förstå" här. Jag har ännu ett problem och det handlar om kuratorer. Jag har jättemycket ångest angående en kuratoröverföring som min kurator från min gamla skola ska göra till min nuvarande. Jag undrar lite hur överföringen går till också. Detta leder iallafall till att jag gråter varje kväll/natt och skär mig...mina föräldrar vet inte om att jag kommer prata med en kurator tror jag. Problemet är att den nya kuratorn på min nuvarande skola är en man och jag är INTE van vid att prata problem med en man:( Jag har jättemycket ångest över detta:( Jag orkar inte med denna ångesten:( kommer nog få mer ångest när det är dax för första samtalet:( jag vill inte berätta för mina föräldrar om detta:(
Ångest över kuratoröverföring

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Vi kan bara besvara detta brev oberoende av ditt förra. Att byta terapeut eller kurator är alltid mer eller mindre knepigt. Jag förstår att du måste byta kurator för att du byter skola. Så det är ett byte av nödvändighet och kanske inte något varken du eller din förra kurator önskade.
Det bästa är om man får sluta när man känner att man är mogen för det. Det gäller om man haft en bra kontakt. Men ibland är verkligheten sådan att man måste acceptera att byta är enda sättet att fortsätta. Det är viktigt att du får tillfälle att prata om detta med din förra kurator några gånger för det finns ofta många känslor med när man  avslutar en behandlingskontakt. Om kontakten varit bra känner man ofta sorg och många andra känslor.
Det går liksom inte att bara fortsätta på den kontakt man haft med någon ny utan det känns ofta som att börja på nytt, vilket det också är. Både du och din nya kurator måste börja från början och bygga upp en kontakt som du upplever är bra och trygg. Jag tror inte de känslorna finns i början utan det är något som utvecklas om allt går bra. Oftast brukar kön på behandlare spela mindre roll än man tror. Det brukar mer handla om person.
Du kommer nu ha något överföringssamtal och sedan tycker jag att du ska känna dig fri. Kanske är dina farhågor berättigade - det blir svårt att prata med en man. Men det kan också bli tvärtom. Du blir förvånad att det går bra att prata med honom!
Du verkar oroa dig mycket över detta. Men du måste känna att det är du som bestämmer om du ska gå till denna kurator eller inte. Om det känns att det inte fungerar för dig så ska du säga det och försöka byta till någon annan. Du behöver inte oroa dig i förväg. Känn dig för när du träffar hen och oavsett kön så kan du ju bara ha nytta av någon som det känns bra med!
Lycka till!