Ny i klassen
Hej!
Jag har precis byt parallellklass och var väldigt exalterad för att klasskompisarna välkomnade mig mycket, men efter ett tag brydde de sig inte om mig. Klasskompisarna började prata elaka saker om mig bakom ryggen på mig och släppte inte in mig i gruppen. Jag kände mig utfryst. När jag hängde på tjejerna som är sju stycken pratar de bara om hästar.Jag är lite intresserad av hästar, men går inte på ridning. Jag är intresserad av dans fast ingen bryr sig om det. Killarna i min klass är inte heller roliga att hänga med. Jag vill hellre hänga med killarna i min förra klass. Om jag skulle göra det skulle ingen av tjejerna bli särskilt glada och tycka sämre om mig. Jag kan inte hänga med killarna i min parallellklass hela tiden så jag skulle vara tvungen att gå tillbaka och hänga med tjejerna ibland. Fast då skulle tjejerna inte tillåta det och jag skulle bli själv ganska ofta och det vill jag verkligen inte.
VAD SKA JAG GÖRA?
STF

BUP svarar:
Hej STF!
Tack för ditt brev som så fint beskriver just det som många hamnar i just vid skolstarten: hur ska man göra för att få nya kompisar när man börjar i en ny klass?
Du skriver inte om anledningen till att du bytt klass men det har förstås betydelse. Vad vet du om den nya gruppen, ville du dit? Att byta grupp är en stor och viktig händelse som man kan känna både förväntan och oro inför, kan du känna igen det? Man blir lätt väldigt observant, undrar vad de tänker och tolkar deras beteenden. Ofta kan oron bli så stark så man blir osäker på om kontakten fungerar. Man kanske uppfattar vad som kan vara elakheter och lägger inte märke till de positiva signaler som finns. Detta säger jag för att jag vet att det är vanligt att känna så, kanske stämmer det för dig?
Kompisarna i din nya grupp behöver visa för dig vilka de är. Alla tjejer är ju inte likadana bara för att de rider. Kanske rentav är en del inte så roade av att rida, men känner sig tvungna på grund av grupptrycket och för att det känns som nödvändigt för att bli accepterad? För att bli kompis med någon måste du veta mer om hur den personen är och att det stämmer med vem du själv är. Att vara bra och nära kompis är ju något mellan två personer, även om båda ingår i en grupp där kontakten är lite mer på distans.
Det betyder att du också behöver visa vem du är – en tjej som bland annat är lite intresserad av hästar men mest av dans och som gillar killarna i din förra klass. Alla tjejer i din nya klass kommer nog inte tycka det är bra eller verkar kul. Men antagligen finns det någon eller några som tycker att det verkar spännande med något nytt. Men först behöver du alltså visa vem du är och vad just du gillar.
Du verkar kunna vara en bra kompis och har roliga intressen. Om du gillar killarna i din förra grupp så är det helt ok att hänga med dem. Det är jättebra att kunna ha kontakter i olika grupper och inte isolera sig till en grupp som man kanske inte ens känner sig hemma i. Ingen annan ska sätta gränser för vem du väljer att vara kompis med.
Jag vet att det är jobbigt, men det tar tid så håll ut och visa vem just du är. Stå för det du gillar och visa nyfikenhet på andra, det visar att du är en egen person och öppen för kontakter. Då verkar du vara en lockande kompis.