Har jag PMS?
Hej!
Jag är en tjej på 14 år. Jag blir irriterad och arg och ledsen på mina föräldrar på minsta lilla sak. Ibland blir jag arg av ingen anledning och då går det ut över mina föräldrar och mig själv. Det som inte går ihop är att mina föräldrar älskar mig och gör allt för att jag ska må bra, men det blir inte bättre för det. Det kan vara PMS men i så fall är det väldigt jobbigt för jag vill inte må såhär hemskt två veckor varje månad.
Till exempel kan jag bli arg för att det inte finns god frukost hemma och det pirrar som i hela kroppen för jag vill bara skrika och gråta.
Eller, att min mamma säger till mig att jag är bra på dansa. Men eftersom jag har så dåligt självförtroende säger jag emot och sen blir jag jätteledsen och arg.
Och när jag blir sjuk vill jag bara gråta och skrika hela tiden och jag vet inte varför.
I min skola är det hård press på oss elever då jag elittränar på kungliga svenska balettskolan 6 dagar i veckan. Från tidig morgon (08:30) till sen kväll (16:30-18:10). Vi har helt enkelt långa skoldagar och jag har levt med det i 4 år nu, snart 5. Och jag måste alltid göra mitt bästa för att känna att jag har varit duktig, annars känner jag mig värdelös.
Förra året hade jag även depressioner men dem försvann, tror jag, efter ett år. Men jag vet inte om jag börjat få tillbaka dem då jag gärna håller mig lite vid sidan av alla och inte tar för mig lika mycket som tidigare. Och att jag har mår dåligt av ingen anledning.
Vad är det med mig?
Balettdansaren som mår dåligt

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har det mycket tufft, det är inte svårt att förstå att det blir väldigt jobbigt ibland. Du har goda skäl att må dåligt med tanke på den mycket tuffa skolsituationen som du har. Jag kan tänka mig att många som går i elitskola mår dåligt av de höga kraven, att ni förväntas prestera på så hög nivå och under så lång tid. Att du är mycket ambitiös och har höga krav på dig själv framgår av ditt brev.
Du verkar ha en fin kontakt med dina föräldrar och det är viktigt att de förstår hur du mår. Har du pratat med dem om det här och vad som kan ligga bakom? Förutom din mycket krävande skolsituation kan det ju också finnas andra orsaker och PMS kan kanske vara en av dem om det sammanfaller med din mens. Jag tycker ni ska prata om detta med ungdomsmottagningen där du bor och där det finns både läkare och sjuksköterska/barnmosrska.
Men din skolsituation är jätteviktig i sammanhanget och ni behöver ta dina reaktioner på allvar. I skolan finns det kurator, ta kontakt med hen och beskriv situationen i relation till skolarbetet. Visa gärna ditt tydliga brev och mitt svar när du talar med de vuxna.
Hur du mår är det viktigaste av allt, kanske kan du ta det lite lugnare med utbildningen ett tag?
Lycka till!