Vad händer med mig efter slutenvården?
Hej,
För typ 2 veckor sen blev jag utskriven från bups slutenvård, var inlagd pga självmordsförsök och har inte fått någon kallelse/tid från öppenvården än. Jag har en öppenvårds mottagning men har ej varit där på flera månader för att de inte kan hjälpa mig. Man borde väl få en tid i öppenvården inom rimlig tid efter att ha haft lpt & varit där för självmordsförsök? Dom kanske har glömt bort mig..

BUP svarar:
Hej!
Du har alldeles rätt i att du ska få en ny tid i öppenvård efter att klinikvården har avslutats. När du lämnar slutenvården ska du veta var du ska få din fortsatta vård. Eftersom åldersgränsen för BUP är 18 år och du är 17 så kan det vara oklart var du ska få din fortsatta hjälp; vuxenpsykiatrin eller BUP. Men detta måste man lösa tillsammans med dig och de andra som är inblandade. Omständigheterna kan se lite olika ut utifrån var man bor i landet, men du har rätt att få ditt fortsatta vårdbehov tillgodosett.
Slutenvården har ansvaret för att du får en kontakt med psykiatrin också i fortsättningen.
Börja med att tala med dem om detta, de måste hjälpa dig.