Trappa ner på antidepressiva
Jag är en tjej på 17år som börjar trappa ner på mina antidepressiva som jag haft i ett år nu. Det var ca. 1,5 månader sen jag halverade dosen efter att min läkare sagt att jag skulle och eftersom att jag då mådde bra så höll jag med. Han sa att det skulle ta en månad som jag skulle må dåligt innan det skulle bli bättre men det har inte blivit bättre det har bara blivit sämre och sämre. Jag mår inte lika dåligt som när jag började ta pillrena men jag vill inte att det ska hinna bli så heller. Jag har tidigare haft ett självskadeveteende som jag lyckats häva under 1,5år men nu så har jag halkat tillbaka. Borde jag börja om med pillrena? Och snälla säg inte att jag ska prata med min kurator eller psykolog om de för jag har ingen just nu och det tar flera månader att få en tid.
Väldigt tacksam för svar❤
Jaghoppasverkligenattdennaäranonym

BUP svarar:
Hej!
Jag tror det är viktiga saker du har lagt märke till: att du börjat må sämre och börjat självskada igen i samband med att du har fått minska på den antidepressiva medicinen. Utan att veta, så undrar jag om det också finns andra orsaker till att du haft det tyngre just nu?
Jag tycker du ska kontakta din läkare och berätta att du upplevt en försämring i hur du mår och hur det påverkar dig. Läkaren kommer då att ge dig råd angående din fråga: om du ska fortsätta eller sluta med den antidepressiva medicinen.
Jag vet inte vilken mottagning du går på, du skrev att du inte har en kurator eller psykolog att prata med just nu?
Jag tror du skulle vara hjälpt av att få ta upp samtalskontakten igen. Du har lyckats ta dig ur självskadebeteende en gång tidigare, vilket tyder på att du redan har kommit en god bit på väg med att hitta andra sätt för att hantera svåra känslor. Det inte alls ovanligt att man ändå kan märka att självskadeimpulserna kan komma tillbaka under en period när man mår sämre och du kan då behöva få påfyllning med samtalsbehandling en tid, tills du mår bättre igen.
Om det känns svårt att ta upp det här på egen hand med läkaren, så kan det ibland vara en hjälp att be en förälder följa med till läkarbesöket.
Det kan också vara bra att du skriver ner dina frågor och beskriver hur du mår innan besöket. Ta med det till läkaren du ska träffa för att dina viktiga funderingar ska få komma fram.
Lycka till!