Får ingen behandling för traumat
Hej!
Först flydde jag från ett krigsdrabbat land när jag var fem år. Sedan dess blev jag psykiskt och fysiskt misshandlad hemma av hela min familj. Mina föräldrar behandlade mig som luft och jag tvingades att bli vuxen i förtid. Sedan jag började högstadiet började en familjemedlem utsätta mig dagligen för sexuella övergrepp. Han har våldtagit mig två gånger. För några månader sedan flydde jag hemifrån då situationen var ohållbar. Det gjordes en polisanmälan men lades ner. Nu bor jag på ett familjehem där de vuxna skiter i mig fullständigt.
Jag är jäkligt trött på att slåss och kämpa i mitt liv. Nu är jag 16 år och orkar inte mer helt enkelt. BUP vägrar att hjälpa mig när det kommer till mina trauman. De säger att jag har klarat mig utan några större men. Jag har berättat för dem om allt jag har blivit utsatt för men ändå nekas jag terapi och hjälp för mina sömnproblem.
Varenda natt drömmer jag om att jag blir våldtagen. Jag sover inte mer än 3,4 h varje natt. Eftersom våldtäkterna skedde när jag sov och jag vaknade av att han var inuti mig så jag har extremt svårt att sova och slappna av i min säng. När jag är vaken så får jag hela tiden flashbacks av det som har hänt. Allt möjligt triggar igång minnena och då känns det som jag upplever allt igen. Jag har ont i hela kroppen för att jag spänner mig väldigt mycket. Dessutom skadar jag mig själv för att känna att jag finns på riktigt. Jag känner mig avdomnad och tom nästan hela tiden. Utöver detta lider jag av grova koncentrationssvårigheter. Jag misstänker att jag lider av PTSD som en konsekvens av mina trauman.
Mina frågor till er är: Vad ska jag göra nu? Var kan jag vända mig?
I.A.

BUP svarar:
Hej!
Det är både upprörande och mycket beklagligt att du nekas att få behandling för dina traumatiska upplevelser med sexuella övergrepp. Det är lika sorgligt att du känner dig så ensam med allt som hände i ditt liv.
Jag kan bara med ord stötta dig i att du ska orka att fortsätta att kämpa för att få det bemötande och den behandling som du behöver och har rätt till.
Min första fråga är hur det är med kontakten på socialtjänsten? Om du är familjehemsplacerad måste det finnas en socialsekreterare som ansvar för dig och som är skyldig att följa upp hur du har det.
Min första tanke är att du tar upp med henne/honom att dina familjehemsföräldrar inte ger dig den omsorg som du behöver. Socialsekreteraren ska också hjälpa dig i kontakten med BUP. Hen kan föra din talan om dina familjehemsföräldrar inte vill eller kan göra det.
Jag bifogar här nedan en länk hur man kan gå till väga om man är missnöjd med BUP. Självklart ska dina symtom till följd av övergreppen behandlas. Bäst är om din socialsekreterare stöttar dig i diskussionen med BUP, men glöm inte att man i din ålder även själv kan klaga hos enhetschefen.
Du kan också ta kontakt med BRIS och få stöd och vägledning per telefon eller via chatt eller mejl.
Ytterligare alternativ är att du helt enkelt går till ungdomsmottagningen och berättar så som du har skrivit till oss. Det kan du göra utan inblandning av någon annan.
Ditt mejl visar att du är en tjej med en stor inre styrka och du formulerar dig jättebra!
Ge inte upp även om det ibland känns hopplöst och  känns som att det är för mycket. Hoppas något av mina råd hjälper dig vidare i din kamp som du så tappert har fört hittills.
Det är inte rättvis att du måste göra så stora ansträngningar för att få det bättre. Men om en tid kommer du att se i backspegel att det var värt det!