Är livrädd för döden
Hur allvarligt skulle du tycka att det var om någon skulle säga " Dom som bryr sig om mig har tur att jag är livrädd för döden annars hade jag varit död för länge sen"
För det är ungefär så jag tänker... Jag har tänkt på självmord lite då och då men aldrig gjort något då jag är livrädd för döden så jag har ett självskadebeteende då...
Men jag vill veta hur allvarligt du tycker det är.
(Jag har aldrig sagt så högt förut)
-A

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vilken tur att du är så livrädd för döden. Det verkar vara en hjälp för dig att hålla dig vid liv. Samtidigt verkar det som om du hamnar i ett konstigt läge eftersom du har det så svårt att du till och med gör dig själv illa.
Jag brukar tänka på självskadebeteende och självmordstankar som ett försök att lösa ett problem. Till exempel att man har det svårt i livet men inte kan hitta något bra sätt göra det bättre, lösa problemet. Det är lätt att då tänka att allt skulle lösa sig om jag bara var död.
Och med det här som utgångspunkt för att svar på din fråga tycker jag inte att tanken på att vilja dö är speciellt allvarlig eftersom det bara är en tanke. Man kan ju faktiskt tänka vad som helst utan att det händer något. Jag tror också att du delar den här erfarenheten av att önska att man var död med de flesta människor.
För många kan det precis när man tänker tanken kännas lite bättre eftersom man lurar sig själv att man har hitta lösningen, men det är ju bara för en liten stund. Det som kan upplevas som jobbigt med självmordstankar är att de faktiskt kan bli tjatiga i längden, eftersom det inte hjälper på riktigt.
Det som jag tycker är problemet är, att tanken på att allt skulle vara bra om man var död, inte är en lösning på problemet. Om man är död kan man ju inte ha någon glädje av lösningen.
Eftersom du inte skriver något om vad det är som får dig att tänka sådana här ledsamma tankar där döden är själva lösningen, är det svårt att ge dig ett mer ingående svar.
Jag tror att du skulle kunna ha glädje och nytta av att dela med dig av det som är jobbigt och ledsamt i livet för att kanske hitta bättre lösningar än att göra dig själv illa eller önska dig döden.
Ibland är det också så att det inte finns någon lösning på det jobbiga men att man kan behöva hjälpa att stå ut tills det går över, vilket det ju oftast gör.
Men det beror förstås en hel del på vad problemet gäller.
Om det handlar om att stå ut kan man behöva stöd i det och någon att del det med.
Vad finns det för vuxna i din närhet som du skulle kunna prata med? Mamma eller pappa?
Någon släkting eller skolkurator?
Du skulle också kunna ringa till BRIS eller Tjejzonen för att prata vidare om det som är jobbigt för dig.
Önskar dig allt gott