Har hört att BUP drogtestar
Hej, mina föreldrar har vetat om att jag mår dåligt i några månader och har börjat sikta in sig på bup, men jag har hört att bup drogtestar när man först kommer dit, är rädd att jag skulle testa positivt för cannabis och är därför rädd för att vilja gå, röker inte längre men det sitter ju kvar i kroppen under en längre tid.. Så jag undra om ni väljer att drogtesta när man kommer in om man vill ha hjälp för depression?

BUP svarar:
Hej och tack för brevet.
Jag kan inte svara för hur man gör på alla mottagningar, men på min mottagning har man inte rutinmässiga drogtest.
Samtidigt är det viktig information för oss att veta om våra patienter har tagit droger, eftersom det kan vara en förklaring till varför man mår dåligt. Det kan också vara viktigt att veta om man rökt cannabis som ett försök att må bättre.
Varför vill du inte att andra skall känna till att du rökt? Vet inte dina föräldrar om att du har rökt? Är det därför du inte vill att det skall komma fram?
Jag tror att om du kan vara öppen med att du rökt cannabis så får du bättre hjälp än om du håller det för dig själv.
Nu för tiden är det inte direkt ovanligt att unga människor provar på droger så jag tror inte att du kommer att chockera någon om du berättar.
Så mitt bästa förslag är att du är öppen med det som har varit, så att du kan få den bästa möjliga vården.
Önskar dig allt gott