Misstänker att jag har ADHD
Jag är en 19 årig kille som misstänker att jag har ADHD, det har påverkat mitt liv väldigt mycket men aldrig sökt hjälp och jag tänker göra det snart. Är extremt nervös men undrar först och främst över vad det kommer att kosta mig, jag vet att vad det än är så är det ett litet pris att betala för en bra behandling och ett bättre liv. Men jag har ingen inkomst själv än och vill inte prata med föräldrar om det eftersom mina tror inte på psykiska problem och ser det mer som "lathet". Jag har valt att göra det nu eftersom jag är myndig och får träffa er själv istället för med föräldrar som inte vill.
Hur ska jag kontakta, vad kommer det att kosta och vad ska jag göra?
HP

BUP svarar:
Hej HP!
Först och främst vill jag säga att det låter som ett både moget och klokt beslut att försöka få till en utredning, när du tror att du har ADHD och du har upplevt sådana symptom som i hög grad påverkat ditt liv.
Precis som du skriver, så kan du söka hjälp själv nu, när du är över 18 år.
BUP tar bara emot upp till 17år så därför tycker jag att du ska söka dig till Vårdcentralen och be om en tid där. Läkaren kan sedan bedöma hur en fortsatt utredning kan göras och eventuellt hjälpa dig vidare.
För all sjukvård inom Landstinget gäller högkostnadsskyddet, vilket innebär att du som mest behöver betala 1100 kr under ett år.
Varmt lycka till!