Vll må bättre, men det är som världen inte vill det
Jag har mått dåligt hela mitt liv.. Försökte ta självmord när jag bara var sju år gammal. Och har försökt 3 gånger till efter. Jag vill må bättre, men det är som att världen inte vill det. Jag vet inte om jag är deprimerad, men det känns som om jag har varit ledsen hela mitt liv. Men jag är ledsen för ingen anledning, ibland är jag fast i sängen för jag orkar inte gå upp, jag orkar inte ens ducka ibland, göra läxor eller någonting. Jag tänker varje dag om att ta slut på men gör inte det. Vill verkligen få hjälp men vågar inte berätta för någon om hur jag mår. Hoppas ni kan hjälpa mig..
Ariana

BUP svarar:
Hej Ariana!
Så svårt du har det och så länge du haft det så här.
Är det ingen som har sett att du är ledsen? Det låter som om du är mycket ensam. Ensam och ledsen. Så här borde du förstås inte behöva ha det. Jag tror knappast att du kan klara av att ta dig ur det på egen hand. Du har ju inte lyckats med det ännu trots att vill må bättre.
Det är svårt att i ett mejl hjälpa dig, eftersom jag skulle behöva veta så mycket mer om dig och hur ditt liv ser ut.
Vad är det som gör dig så ledsen? Har du vänner? Hur har du det i din familj? Finns det dagar som är lite bättre än de som är riktigt jobbiga? Vad gör du när du inte fastnar i sängen? Hur kommer det sig att du, trots att det varit besvärligt sedan du var liten, fortsatt att hänga med? När du försökte ta ditt liv, hade det hänt något särskilt? Hur skulle du vilja ditt att liv skulle se ut?
Ja, som du säkert förstår behövs det en hel del dialog och samtal för att bättre kunna hjälpa dig.
Jag tycker att du som ett första försök att må bättre ska ringa BRIS eller Tjejzonen för att prata vidare om hur du skulle kunna få hjälp.
Jag föreslår det eftersom jag vet så lite om dig och ditt liv.
Jag tror att du skulle behöva lite mer stöd och hjälp än ett telefonsamtal, men det kan bli en bra start på ett bättre liv.
Önskar dig det bästa