Undrar om mina föräldrar kan tvinga mig
Jag har gått på bup i mer än etthalvår för anorexi. Jag är frisk och nu orkar jag inte fortsätta. Jag får svårt att koncentrera mig ch svårt och såna dagarna innan. Samma dag kan jag inte göra nåt ochdär gråter jag hela tiden. Jag mår skitdligt av det här. Jag undrar om mina föräldrar kan tvinga mig
katt

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev till oss!
Jag vet inte säkert vad du menar med din fråga, men antar att du undrar om dina föräldrar kan tvinga dig till BUP. Kan det verkligen vara meningsfullt att tvinga någon till BUP?
Om du inte vill ha hjälp eller behandling kan knappast någon annan tvinga dig till att ta emot den. Detta är också något vi på BUP tar ställning till när vi träffar nya patienter. Alltså om vi kan vara till hjälp eller inte - om det finns motivation för att ta emot det vi är bra på.
Om jag nu har förstått din fråga rätt så är ändå mitt råd att du följer med dina föräldrar och berättar för den ni möter på att du faktiskt inte vill komma.
Sen är det förstås en annan fråga hur du skall få hjälp med din koncentration och att du är så ledsen. Jag tycker på nåt sätt att det är det viktiga - inte vem som ger dig hjälpen.
Sen är jag förstås nyfiken på varför du inte vill komma till BUP. Skulle vara intressant om det har med oss att göra. Hur var det när tidigare gick på BUP eller om du har någon annan anledning till att inte vilja träffa oss.
Jag håller tummarna för att du får hjälp med att må bättre