Har inga känslor alls kvar
jag går alltid runt med en klump i magen typ som jag är orolig gör ibland ont till och med. känner mig helt ensam fast jag har kompisar, jag har inga känslor alls kvar jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag har dessa tankar om självmord rätt så ofta nu för tiden, allt känns värdelöst, om nån säger till mig på jobbet att jag gjort fel eller nåt så kommer dessa tankar att personen hatar mig och jag känner mig ängslig ett tag efter de, men jag vet att personen inte hatar mig men dessa tankar försvinner inte. när jag är omkring vänner och familj så verkar jag glad och så men de är allt en fasad vet inte vad jag ska göra, borde jag söka hjälp eller nåt. och hur säger man typ detta till sin mamma
david

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Kortfattat: - Ja, jag tycker absolut du ska söka hjälp. Du har många tecken på att vara allvarligt nedstämd.
Du undrar hur du ska berätta för din mamma. Det är inte ovanligt att man försöker dölja att man mår dåligt då man ,som du, alltmer känner att livet är tomt och meningslöst och börjar tänka självmordstankar.
Då är det, tycker jag, en riktig varningssignal.
Om du håller en fasad utåt blir det naturligtvis svårt för andra att förstå hur du egentligen mår, men till din mamma tycker jag att du bara ska säga som det är och att du tänker söka hjälp.
Jag tror du kommer tycka att det känns bra att berätta för någon, för det är ändå besvärligt att alltid behöva låtsas må bra.
Du kan söka hjälp på en vårdcentral - det kallas "första linjens psykiatri".
Eftersom du fyllt 18 år behöver du inte berätta för någon anhörig men det tycker jag ändå är bra att göra.