Sömnproblem sen jag var med om en misshandel
Hej
Jag har haft sömnproblem sen jag var med om en misshandel för ungefär 1 månad sen, när jag försöker sova ser jag bara händelsen och personen om om om igen, jag vet inte hur jag ska göra för at få bort de
Rädd tjej

BUP svarar:
Hej Rädd tjej!
Så bra att du skriver hit då du efter drabbats av sömnproblem efter en misshandel!
Det låter som om den misshandel du varit med om har varit riktigt skrämmande och att den har satt djupa spår i dig. Det brukar vi kalla för ett trauma. Du kan läsa mer om trauma i den artikel som jag skickar med svaret.
Sådana händelser berör djupt och kan ta kortare eller längre tid att bearbeta innan man så småningom kan tränga undan eller glömma dem. Jag uppfattar det som att du återupplever den otäcka händelsen om och om igen och plågas så mycket av det så att du inte kan sova.
I det läget tycker jag att du ska söka hjälp. Genom att prata om misshandeln med någon trygg vuxen som du har förtroende för, så kan du komma vidare i bearbetningen av händelsen.
Om det inte hjälper eller är möjligt att prata med dina föräldrar på ett sätt som känns stödjande för dig, så tycker jag att du ska vända dig till skolkuratorn eller till BUP. På en del håll i landet så har BUP långa väntetider och det kan därför vara idé att först söka upp kuratorn på skolan för samtal.
Det viktiga är att du får möjlighet att på ett tryggt sätt prata och bearbeta det som hänt, att du kan få möjlighet till en krisbearbetning. Då kommer du inte behöva plågas av minnena då du ligger ensam och ska sova på kvällen.
Hoppas du får hjälp snart och var rädd om dig!