Komplex över min kropp
Hej! Jag är en tjej på 13 år. Jag mår dåligt över min kropp,vikt och längd. Mina kompisar säger hela tiden att jag är kort och jag mår jätte dåligt över det. Jag har jätte mycket komplex över min kropp. Jag är 163 cm lång och väger 53 kilo. Jag trivs inte med min kropp och vill gå ner i vikt men vet inte hur. På grund av detta har jag jättedåligt självförtroende och självkänsla och undviker att vara med kompisar för att jag alltid får kommentaren att jag är kort. Jag har svårt att somna på kvällarna och kan sitta uppe till 4-5 på morgonen.snälla hjälp.
Musikälskaren

BUP svarar:
Hej Musikälskaren!
Tack för brevet. Jag antar att du får tröst av skön musik. Kanske det är det som håller dig vaken på nätterna när dom ledsna tankarna kommer?
När det gäller dina kompisar som kommenterar din längd: kan du inte säga till dom att du blir ledsen och att dom inte har rätt att säga sånt till dig. Du kommer ju knappast att bli längre för att de pratar om din längd, bara ledsen. Kompisar skall väl ändå finnas där för att stötta och hjälpa.
När det gäller det där med komplex, lär de flesta människor ha något som de inte gillar med sin kropp. Problemet med det är att det man ogillar kan stå i vägen för att se det som kan gilla med sig själv. Man blir så upptagen i tanken med sin längd, sin mage, sina fötter, sitt hår eller vad det nu kan vara så att man glömmer att ögonen faktiskt är fina, händerna snygga eller munnen och öronen helt OK.
En del saker går inte, eller är svåra att göra något åt. Man får lära sig att leva med det helt enkelt. Ett problem med att vara upptagen av något man ogillar med sig själv, är att man kanske försöker dölja eller motverka det.
Till exempel kanske den som tycker att hen har dålig hy använder alldeles för mycket smink, den som känner sig som en lång giraff kanske kutar med ryggen för att se kortare ut, den som inte gillar sin mage har stora bylsiga tröjor på sig, den som ogillar sina ögon använder stora solglasögon jämnt.
Risken med att försöka gömma, dölja eller kompensera för det man har komplex för, gör att det blir mer påtagligt och att andra lägger ännu mer märke till det man vill dölja. ”Varför har hon så mycket smink?”, ”Vad konstigt han går med ryggen!”
Så mitt tips till dig blir att berätta för dina kompisar att du blir ledsen över deras kommentarer och att du vill att de skall sluta.
Försök också se hela dig, inte bara det du har komplex för. Vilka delar av din kropp är du nöjd med?
Och till sist: som man brukar säga, det är inte utsidan som räknas utan insidan! Vad är bra med din person som faktiskt gör att andra vill vara med dig, även om de retas.
Önskar dig allt gott