Alldeles för lite sömn
Hej jag är en tjej på 13 år som behöver hjälp.
för ungefär 1 halvår sen blev jag diagnoserad med depression, behöver inte ta nån medicin för det. Jag har även grov ångest, och svårt att koncentrera mig.
Jag har rikigt grova sömnproblem, har alltid haft svårt att sova. Men det har blivit väldigt grovt sen 2013. Även fast jag lägger undan telefon och allt sånt, så kan jag inte somna.
Jag har provat nästan alla tips som jag hittat, inget funkar. Har även börjat ta växtbaserade sömntabletter, dom hjälpte mig i typ 1 vecka och nu händer ingenting.
Jag började för ett tag sen träna 9 timmar i veckan, jag tränar då cheerleading. Jag vart rätt glad och tänkte att jag antagligen kommer bli extra trött, då alla träningar är på kvällen. Men nej ingenting, kan inte sova alls.
Sover ca 1-3 timmar varje natt, och nu börjar det verkligen bli jobbigt. Tränar 9 timmar i veckan, rider 2 gånger och sen börjar ju skolan snart. Förstår inte hur jag ska orka med allt.
Jag behöver verkligen hjälp.
challle

BUP svarar:
Hej!
Vi är överens: du behöver verkligen hjälp.
Det är jättebra att du har förstått det och du har också helt rätt i att du inte kommer att orka med alla dina aktiviteter och skolan om du inte får din dagliga sömn. Kroppen töms på energi och man får även koncentrationsproblem. Det blir en ond cirkel för att p g a sömnbrist får man också ångestkänslor och man blir helt utmattad.
Du skriver inte närmare om din "grova ångest", vad det är som väcker ångest hos dig, vad det är för tankar som far runt i ditt huvud eller vilka situationer som är är speciellt svåra. Den onda cirkeln betyder nämligen att sömnbrist kan skapa ångestkänslor men bakom sömnproblemen ligger ofta just ångest.
Det här måste du nysta upp med hjälp av en professionell person. Du är uppenbarligen en tjej med mycket styrka och viljekraft - annars skulle du inte ha kunnat göra allt du har gjort hittills. Det är bra att du på egen hand sökte tips om sömnhjälp, men ibland räcker det inte.
Du skriver att du tidigare fick diagnosen depression. Var någonstans fick du den och jag undrar om du också fick behandling med samtal för din nedstämdhet?
Har du varit på BUP eller på vårdcentralen?
Sedan är det ytterligare en fråga om dina föräldrar vet om dessa allvarliga svårigheter med sömnen och ångesten? Har de varit med dig när du fick diagnosen?
Nå, mitt första förslag är att du talar med dina föräldrar och säger som det är. Inför skolstarten är det faktiskt ännu viktigare att söka hjälp snarast.
Ni kan återuppta den kontakt som du tidigare haft när diagnosen depression ställdes.
Och det är lika viktigt att ta upp både sömnproblemet och den ångest du känner. Ibland kan man behöva båda samtal och medicinering under en viss period.
Det var viktigt att du har skrivit och frågat oss som ett första steg. Nu ska du ta nästa steg och söka professionell hjälp - för det behöver du!
Adresser till BUP hittar ni på vår hemsida.