Vill inte bli så arg och slåss
Hej bup!har skrivit en fråga redan oså men bärettade inte allt så gör det nu! Jag tror jag har agrisjonspromblem,ADHD?jag svär hela tiden kränker o slår folk, alla ljuger för mej för att jag inte ska bli lesen men sen när jag får reda på sanningen blir jag ändå lesen, folk dissar mej nästan hela tinden, jag är inte så smart läser inte snappt, och jag blir typ mobbad i skolan o när nån sejer nå fult mot mej eller typ en av mina bästavänner och då går jag igång o kräker o slår är dum mot dom o då får jag damp! Föresten jag får jätte lätt damp, och när folk kallar mej "jävla damp barn" eller "jävla ahdh barn" och då går jag igång jätte mycket och jag kan inte stoppa att jag blir sur ilskan går bara mer o mer o kan inte sluta och så blir jag ensam typ alla är rädd för mej, det är jätte jobbig occh jag blir behandlan på andra sätt en andra av typ mina bästavänner, vet inte vilka jag kan lita på om jag vill prata me nån,i skolan sitter jag alltid me extra lärare och när jag inte klarar nåt eller när nån skrattar åt att jag har fel, sä blir jag jätte arg o går o kränker den o slår den o jag kan inte jälpa det de blir bara så, vågar inte prata me mina föreldrar om det, och jag klär mej inte som alla andra tjejer har oftas addidas byxor och hoddis eller stora tröjor fast jag vill ända min still, men om jag kommer till skolan med typ jens o nån tröja o nån skrattar åt mej då så, komemr jag aldrig våga ändra på mej kommer sotta inne varje dag på mitt rum o gråta, så jag har typ 5 06:or som är mina vänner o resten 05:or 04:or 03:or pch jag tror jag kanske har adhd för min bror har jätte stark adhd o agrisjonsproblem så jag kan nog ochså ha det, villl inte må eller va så här det är de jobbigaste som finns, jag saknar hur mitt liv var förut bär folk inte va rädd fär mej o jag inte kränkte slårg o svärd hela tiden, det ända jag vill är att veta om jag har agrisjonsproblem?adhd? Blir taksam för svar, jag äter inte i skolan sä jag blir ännu lättare arg jag har en i min klass som har adhd som får väja sin mat av er o de skulle jag ochså vilja men jag vet inte om jag kan det,hatar mej själv önska att jag inte fanns och tänker ofta på självmord har självskadebeteände ochså skär mej i armmarna me kniv slår mej hoppar på naken skaddar mej på alla sätt jag tycker själv, att jag inte duger till något och när jag försöker jälppa till så blir allt fel,min ilska går över på anda mäniskor jag vill bara att ni ska ge mej ett svar på om jag har agrisjonsproblev?adhd? Kommer bli jätte taksam för svar!😄😕😪
J***a

BUP svarar:
Hej!
Tack för dina innehållsrika två brev.
Du berättar om så mycket som låter riktigt jobbigt. Men vilken modig och stark tjej du är! Jag blir glad av att höra att du försvarar dig, att du ber om hjälp och skriver att du saknar ditt liv som det var förut och framförallt att du inte vill ha det så här.
Nej, så här ska du inte behöva ha det!
Jag tycker det låter som att du är proppfull med en massa känslor som bubblar över
- just nu kanske mest ilska. Du har rätt att det verkar ha något med aggression att göra. Och det är verkligen inte konstigt i så fall. Man har rätt att bli arg när man inte blir förstådd, när andra skrattar åt en och säger fula saker, när man blir dissad och så!
Sen skulle du förstås behöva få hjälp med att komma på hur du kan visa det utan att slåss.
Det kanske är så att du har det som kallas ADHD, men det är inte säkert. För att ta reda på just det måste du träffa en psykolog som kan lära känna dig bättre, ta reda på vad du är bra på och vad som är det som är svårt för dig.
Jag tycker att du ska be någon vuxen om hjälp med allt det där dåliga som du berättar om i dina brev till oss. Finns det någon i din närhet som du gillar och kan vända dig till? En förälder eller annan släkting, en lärare, skolsköterskan eller skolans kurator
t ex.
Jag vet - det är svårt att veta vem man kan lita på. Det enda sättet är att pröva. Du har skrivit så många viktiga saker. Du kanske kan skriva ner det igen och visa för den personen du vill försöka förklara för, ifall det är lättare än att prata.
Hoppas det här blev ett OK svar för dig trots att jag inte kan säga om du har ADHD eller aggressionsproblem, eftersom man behöver känna dig bättre för att veta det!