Tänker på döden hela tiden
Hej!
Jag tänker på döden väldig mycket. Jag tänker princip hela tiden. Då menar jag det, det går inte en sekund utan att jag inte tänker på självmord. Jag har mått dåligt under tre års tid men för varje år som går mår jag bara sämre.
Tex när jag har "roligt" med mina vänner då kan jag helt plötsligt tänka "de kommer ha de roligare utan dig barasåattduvet". Eller nör jag ser en bil/buss då brukar jag vilja bara gå fram till bilen/bussen och bli påkörd å hur min kropp blir mosad av däcken. Det är desamma med höga höjder, jag tänker hur jag faller ned och hur smärtan slår i några sekunder men att jag blir borta.
Jag blir trött hels tiden också, även om jag sover så blir jag trött. Just nu är mina föräldrar bortresta i en vecka och det är nu jag kan göra alla en tjänst med att dö. Men jag har redan planerat tid, datum plats, var, när..och det är inte långt kvar.
Jag har funderat på att söka hjälp och så men jag är rädd att inte kunna svara på frågorna som "varför tänker du så?" "Hur kommer det till sog att du tänker så" osv
Jag mår inte bra.
S

BUP svarar:
Hej!
Det är inte svårt att se hur svår period du har i ditt liv och att det har varit kämpigt och jobbigt för dig sedan länge. Dessutom verkar det som att du har känt dig rätt så ensam med dina problem, vilka de än varit och är.
Men jag vill ändå säga först: det är viktigt och bra att du har funderat på att söka hjälp. Det ska du verkligen göra nu. Du har vissa gissningar om vilka frågor du skulle få som du inte kommer att kunna besvara. Men det behöver inte ett dugg vara rädd för. Låt mig förklara.
När vi på BUP möter en ungdom försöker vi ta reda på vad det är som hen tänker och känner, hur länge det har varit så på ett ungefär; vilka personer finns i ungdomens liv, har de bra eller dåliga relationer, hur är det hemma och hur går det i skolan, hur det är med kompisar, vad det är som ungdomen saknar i sitt liv och sånt.
Men att komma fram till "varför" man tänker eller känner så som man gör är någonting som man resonerar kring och försöker lista ut tillsammans med behandlaren. Ingen förväntar sig att en ungdom (för den delen inte ens en vuxen) kan svara på en sådan fråga rakt av.
Vet du vad som är vanligast under ett samtal? Allt som oftast säger patienterna "jag vet inte vad som händer med mig och varför". Och det är vår uppgift att tillsammans med patienten söka ledtrådar, tillsammans utforska, tillsammans förstå. Och inte minst tillsammans komma fram till hur man kan lösa problemen, vilken sorts hjälp och behandling skulle vara bäst i det konkreta fallet.
Jag förstår väl att du i ett mejl inte kunde eller ville berätta närmare om ditt liv. Jag undrar hur mycket dina föräldrar vet eller ens anar om hur du mår.
Är det så kanske att du håller en fasad för dem? Eller litar du inte på att du kan förstå dig? Eller är du rädd för att de blir bara arga? Du kan naturligtvis inte svara på dessa frågor här.
Jag ställer ändå frågorna för jag vill att du provar tanken att tala med dem och be de om hjälp genom att ni ringer till den BUP- mottagning du tillhör (telefon och adress hittar ni på vår hemsida).
Men om det är så att du inte kan tänka dig att tala med dina föräldrar som ett första steg, vill jag att du ändå söker hjälp. Du kan själv ringa till BUP och förklara att du har allvarliga tankar om att dö och du vill komma själv.
Man brukar får ett samtal inledningsvis på egen hand och sedan kan man diskutera hur och när föräldrarna ska vara inkopplade i behandlingen. Du behöver inte skämmas för någonting. BUP är till för att hjälpa ungdomar som av en eller annan anledning mår dåligt och du är inte ensam om att behöva hjälp.
Ett annat alternativ är att du vänder till ungdomsmottagningen direkt. Dit kan man gå själv och de kontaktar inte föräldrarna. Du träffar många ungdomar i liknande livssituation och med liknande problem du har. Och de ställer inte heller sådana frågor som du inte kan svara på.
Du kan också hitta stöd och tips på nätet. Är dina självmordstankar så skrämmande starka kan du tala per telefon, mejla eller chatta på självmordslinjen. Du kan också chatta på tjejzonen.se och få vidare vägledning.
Hör på mig! Du ska inte göra något förhastat, du har många vägval. Jag vet hur fruktansvärt jobbigt, meningslöst och tröttsamt det kan kännas i livet. Men tänk på hur många möjligheter du inte har testat än. När man är inne i den sådan dyster sinnesstämning är det svårt att se annat än mörker.
Det behövs en utomstående som visar utgången från tunneln. Du är värd att leva och hitta dina möjligheter i livet. Du kommer att bli stolt över att du har kämpat och kämpat och du har nått dit.
Läs också de länkar jag bifogar här. Du kommer att hitta mer tips och idéer där.