Känner mig utfryst och vet inte vad jag ska göra
Jag vet inte vad jag ska göra. Sedan detta sommarlovet börja har jag blivit mer utfryst och nedstämd än vanligt (har dock varit hatad på i över 8 år så har depression från allt det oxå) vilket leder till att jag får nån slags av "attack" där jag känner att jag måste skada mig själv, tar alltid det som ligger närmast och det kan vara vad som helst. Men för att vara ärlig, jag vill inte detta. Jag hatar hur Depprasionen vill ta livet av mig.
Hjälp

BUP svarar:
Hej!
Att känna sig utfryst ur en gemenskap är något mycket  svårt. Det är lätt, ja  nästan ofrånkomligt att man känner sig värdelös,att man tänker negativa tankar om sig själv, att känna skam och att man förstås också  blir nedstämd. Man kan också som du beskriver i frustration och förtvivlan ge sig på sig själv. Dina reaktioner på att känna dig utfryst är alls inte konstiga och det menar du kanske inte heller.
Men hur kommer det sig att du känner dig utfryst? Är det tillsammans med jämnåriga det händer eller är det också hemma? Vad är det som händer mellan er och finns det något du själv kan göra för att förändra situationen? När man har jobbiga erfarenheter av relationer med andra bakom sig, är det lätt att vara osäker och ha en negativ förväntan i nya relationer. Eller är de du vill vara med inte alls justa och det vore bättre att ge upp dem och istället söka nya kontakter?
Många frågor som dessa är viktiga att hitta svar på för att du ska bättre ska kunna se hur det har blivit så här och vad du kan göra för att det ska bli bättre. Men sådana frågor kan också vara svåra att ge sig in i när man känner sig  dålig.
Det kan därför vara bra att tala med någon utomstående om det här. Som skolkurator eller ungdomsmottagningen som kan hjälpa dig att få perspektiv  och en mer realistisk och nyanserad bild av detta.
Försök! Det kan bli mycket bättre.