Är inte längre energisk och pratglad
Hej!  Jag har just nu en depprition (stavfel)
Iallafall min mamma jobbar mycket just nu så det slutar att jag oftast bor hos min mormor och morfar.  Och innan jag fick min depprition var jag oxå tas pratglad och väldigt energisk det är jaginte nu och min mormor och morfar undrar varför jag inte är sån längre!  Måste jag berätta för dom?
Alva

BUP svarar:
Hej Alva!
Det är så bra att du skriver och frågar!
Javisst, tycker jag absolut att du ska berätta för för mormor och morfar hur du mår. Det är jätteviktigt. Du känner dig nedstämd, du säger att du är deprimerad. Nu är det så att man kan känna sig riktigt, ordentligt nedstämd, känna sig orklös, tappa lusten till saker som man tidigare fann roligt.
Det finns alltid någon orsak till att man känner sig så nere. Om det är en depression eller en sådan svår och mörk period av nedstämdhet är egentligen inte den  första frågan. Den första frågan är vad som hände i ditt liv som ledde till denna dystra sinnesstämning. Det måste man reda ut och förstå för att kunna hjälpa dig att komma ut ur denna svacka.
Det är faktiskt tur att du har uppmärksamma morföräldrar som ser förändringen hos dig. Det är också väldigt viktigt att du i grund och botten är en energisk och gladlynt tjej, för även om du nu har en sådan svår period i livet har du dina grundläggande egenskaper inom dig som ska väckas till liv igen.
Du kan tänka efter vilka förändringar har skett i ditt liv på senare tid. Till exempel saknar du kanske din mamma som är upptagen med sitt jobb och du kan inte träffa henne varje dag. Eller finns det några andra omständigheter som är svåra att hantera?
Mitt förslag är att du ärligt berättar för dina morföräldrar - eller åtminstone för en av dem - hur du känner och ber dem att ni söker hjälp. Jag tycker att även din mamma behöver få veta det, antingen att du berättar för henna vid något tillfälle eller dina morföräldrar gör det efter att du talat med dem.
Ni kan göra det på olika ställen. På många vårdcentraler finns numera psykolg- eller kuratorsmottagning för vissa prykiska besvär. Ni kan rigna och fråga. Ni kan också ringa till BUP och boka tid där.
Det viktigaste är att de vuxna som finns i din närhet och som i alla fall redan nu ser att någonting inte ligger rätt till med dig, att du öppnar dig för dem. Hjälp finns att få och du ska inte gräva dig djupare i denna plåga. Du ska hitta tillbaka till ditt sanna glada jag, följ bara mina råd!