Rädsla för småkryp
Jag är 14 år gamal och har rädsla/fobi för små kryp som fjärilar, flugor, spindlar mm.
Detta har pågått under en lång period på cirka 5 år och för inte länge sen fick jag grov panik.
Jag var i mitt rum och satt och skrev med folk på min dator, jag går efter en stund ut i köket för att hämta nåt att dricka och jag som haft sömnsvårigheter de senaste året pågrund av ångest satt då runt kl 2 mitt i natten på mitt rum. Jag hade glömt fönstret öppet och in flyger in stor fjäril (det kanske låter löjligt) men när jag ser den kutar jag ut ur mitt rum och låste in på mig på toan, där satt jag ända tills kl 8 på morgonen och mobilen dog vid 5. Min föräldrar sov (på övervåningen) och jag senare under natten skrivit med en vän som hjälpt mig lugna mig lite men under tiden då mobilen var död mådde jag som värst.. kunde inte hålla varken tårar eller lugn i kroppen utan jag bara bröt ihop, är inte säker om de var för att jag hade liten "ångest period" eller med fjärilen eller båda..
Men jag behöver verkligen hjälp att komma över min skräck för små kryp men vet inte hur och min föräldrar tycker jag är löjlig med mitt beteende men jag kan inte va lugn när sånt händer..

BUP svarar:
Hej!
Det är många som känner en rädsla som den du beskriver. Småkryp och insekter är oberäkneliga och snabba, man vet inte var man har dem.
Eller man kan vara rädd och vill undvika andra saker.För många blir rädslan ett stort problem som styr och hindrar mycket. Varje gång man skyndar sig undan det man är rädd för brukar  rädslan bli  starkare.  Då är det svårt att själv ta sig ur det och man kan behöva hjälp. Och det finns bra hjälp att få. Hjälpen brukar gå ut på att man successivt för öva sig i att vara i närheten av det man är rädd för. Man hinner då märka att rädslan minskar fastän man inte skyndar sig undan.
Du är alls inte löjlig som har denna rädsla. Det är bra att få hjälp med den så den inte blir värre. Jag tycker du och dina föräldrar ska vända er till vårdcentralen. Där eller på någon annan vårdcentral som de hänvisar till ska de kunna hjälpa dig.
Stå på dig!