Lång erfarenhet av att vara nedstämd och deprimerad
Hej, jag har en lång erfarenhet av att vara nedstämd och deprimerad men har aldrig tidigare trott att jag behöver hjälp. Flera år har gått sedan jag började må så här och vissa perioder har varit värre än andra. Det hände något som fick mig att börja stänga av känslorna helt, jag slutade nästan prata helt, brydde mig inte om min familj eller mina vänner och det ser fortfarande ut så. Nu är det den personen jag är, alltid nere. En annan orsak till mitt mående är min trasiga familj och alla de problem vi har och kommer att få.
Varje dag tänker jag på hur det skulle vara om jag inte var här, jag kommer ofta på mig själv med att fundera på snabbaste vägen bort. Jag har försökt ta livet av mig innan när det var som värst och jag tvivlar inte på att jag är tillräckligt stark nästa gång. Jag tycker inte om det men ibland behöver jag också känna smärta för att lätta på trycket och ångesten inombords. Ibland blir det bara för mycket.
Förstår att självmordstankar inte är något man ska ha varje dag men jag vet inte alls hur jag ska sluta vara deprimerad eftersom nu är det min persoblighet. Jag vet inte heller hur jag ska kunna säga detta till mina föräldrar eftersom de säker inte har en aning om hur jag känner, dessutom är de en av orsakerna till mina problem.
LW

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är skillnad på att ha problem av olika slag och vara deprimerad. Vi har alla i perioder problem men de ser annorlunda ut, upplevs annorlunda och allt blir så mycket svårare när man är deprimerad.
Du tror det är din personlighet att vara deprimerad. Det tror inte jag. Eftersom du varit nedstämd och deprimerad flera år är det lätt att tro att det tillhör personligheten och inte går att ändra. Något du får leva med. Jag tror inte det är så. Att stänga av känslorna som du beskriver är inte något normalt, det är inget som hör till din personlighet utan som du skriver något som förändrades för flera år sedan. Du skriver att dina föräldrar antagligen inte har någon aning om hur du känner och antagligen är en av orsakerna till dina problem. Kan så vara men nu behöver du berätta för dem så att du kan få riktig hjälp.
Tänk på dig själv, försök ta hand om dig! Jag tycker att du ska söka hjälp antingen på ”första linjens psykiatri ”på en vårdcentral eller på BUP. Tveka inte! Du har mått dåligt alldeles för länge och det finns hjälp att få.
Lycka till!