Är det något fel?
Hej. Jag skär mig. Jag hatar det men det känns lite som en befrielse. Känner mig instängd. Tänker ofta på självmord men vill ändå inte dö. Orkar inte med någonting, allt är så svårt. Tex att bara vakna på morgonen och gå upp är svårt. Gråter mig ofta till sömns och vill inte må såhär längre. Vet inte vad jag ska göra. Känner mig somsagt instängd och som att hela världen hänger på mina axlar. Jag vill må bra men har ingen att prata med för tror inte att någon ändå skulle bry sig. Jag är liksom bara en tråkig, lat och självisk tjej. Försöker att alltid finnas för andra och brukar ofta hjälpa andra ur mörka stunder. Är det något fel mig mig? Har mått såhär ett väldigt bra tag.
Hjälp snälla

BUP svarar:
Hej!
Du låter nedstämd. Du är orkeslös, gråter ofta, vill inte gå upp när en ny dag kommer. Och du tänker ofta på självmord.
Varför är du så nedstämd tro? Du säger att det känns som hela världen hänger på dina axlar. Det låter ensamt och som att du måste klara mycket helt själv.
Hur har du det omkring dig? Du säger att du inte har någon att prata med och att du inte tror att någon skulle bry sig. Vi behöver alla känna att någon bryr sig om oss och vi behöver kunna tala med någon både om det som är svårt och det som är lätt. Vi behöver vara tillsammans med andra. Annars blir man lätt nedstämd.
Eftersom du säger att du inte har någon att tala med gissar jag att du inte heller talar med dina föräldrar. Kanske du också försöker att finnas för dem som du säger att du gör för andra.
Jag tror inte att det är något fel på dig som du säger. Din trötthet och nedstämdhet verkar vara en normal reaktion på en svår situation. Du är för ensam och självförsörjande.
Du behöver få tala med någon vuxen och få hjälp att se dina känslor i ett sammanhang. Istället för att anklaga dig själv som självisk och lat försöka förstå mer om varför du inte har någon ork och vad du behöver för att må bättre.
Du kan vända dig till ungdomsmottagningen dit du kan gå själv eller till BUP tillsammans med dina föräldrar.
Gör det. Så här ska det inte behöva vara!