Kan man prata ensam första gången på BUP?
Hej, kanske kommer gå hos er snart och jag undrar en sak. På eran första sida står det att på första mötet så ska föräldrarna vara med och sedan kan man prata ensam också. Men jag undrar kan man prata ensam först och sedan ta in föräldrar och diskutera???
d

BUP svarar:
Hej!
Under det första mötet på BUP försöker man få en bild av situationen och göra en första bedömning. Ibland vill man då börja med att tala med alla tillsammans och sedan dela upp sig. Men om det det är viktigt för dig att börja med att tala ensam så ska du säga det till den ni träffar. Vad du själv vill och känner är hela tiden viktigt.
En sak som är bra när alla talar tillsammans med en utomstående är att föräldrarna på ett bättre sätt kan förstå hur svårighetena är för sin tonåring. Och denne kan också få möjlighet att se föräldrarnas perspektiv på ett kanske nytt sätt. Föräldrarna kan ju behöva hjälp för att kunna stödja sitt barn på ett bra sätt. Därför kan det vara en hjälp att tala tillsammans. Men det kan också finnas starka skäl till att man först vill tala ensam. Det kan vara något som hänt som man ännu inte velat berätta för föräldrarna. Eller något som är svårt hemma och som man är rädd att tala om när föräldrarna hör på.
Så ta upp hur du vill göra under samtalet med den ni träffar. Var så ärlig du kan. Kom ihåg att dina tankar och känslor är bland det allra viktigaste under samtalet.
Lycka till!